Oron inför skid-VM – spåren smälter

Fis agerar för att rädda mästerskapet

Uppdaterad 2021-02-23 | Publicerad 2021-02-22

OBERSTDORF. Skidspåren på VM-banorna i Oberstdorf smälter.

Med premiären tre dagar bort agerar Fis.

– Det här är vår största oro just nu, säger tävlingsdirektören Pierre Mignerey och pekar på den mjuka snön.

Följ ämnen
Längdskidor
Tävla om priser – ta ut ditt lag i Skid Manager
2021

Vårvärmen har lamslagit Oberstdorf. Solen skiner och snön smälter.

När det svenska laget tränade på förmiddagen var VM-spåren fortfarande ganska fasta, men under dagen blev underlaget blötare och mjukare.

De norska åkarna körde ett tuffare pass efter lunch, kring samma tid som sprinttävlingarna startar på torsdag, och då var det betydligt svårare förhållanden.

– I nedförsbackarna måste du bara hitta ett spår och hålla tummarna för att du kommer ner. Det är inga bra förhållanden så som det är nu, säger Norges tränare Ole Morten Iversen till Dagbladet.

 Harald Östberg Amundsen: ”Det var inte okej att köra”

Norsk kritik inför VM

Åkaren Harald Östberg Amundsen var kritisk efter passet:

– Det var inte okej att köra. Jag anser att det nästan är oförsvarligt att köra distanslopp i den här värmen mitt på dagen, säger han till tidningen.

Emil Iversen menar att han ger upp redan på förhand på grund av underlaget.

– För min del tar jag nu bort fokuset för att köra för medalj. Jag kör för att bli brun. Och ju fler heat jag kör, desto brunare blir jag, säger Iversen till NRK.

När Sportbladet möter upp Fis tävlingsdirektör Pierre Mignerery skakar han på huvudet och pekar mot upploppet. Snön är sockrig och blöt.

– Det är ganska uppenbart hur mjuka spåren är, säger han.

Han medger att det är Fis och den lokala arrangörens främsta utmaning just nu.

– Klart att det är en oro, säger han och påpekar:

– Vi ska göra allt vi kan för att skapa de bästa förutsättningarna som finns, men jag kan inte lova att det blir perfekt. Vi vet att det är svårt att slåss emot väderförhållandena, men det finns en del som vi kan göra och det ska vi.

Pierre Mignerey.

Förutsättningarna skiljer sig åt på olika delar av banan. Det finns partier som ligger i skugga nästan hela tiden, andra delar i solsken.

Och redan under måndagen vidtog Fis åtgärder.

– Den övre delen stängde vi i morse för spåren var redan mjuka för att slippa köra med maskiner där igen. Det smälter och rinner fukt från bergen där uppe, säger Mignerery.

Kan ändra banan

Att stänga delar av banorna är en åtgärd. Att begränsa tillträdet för de aktiva på andra delar av banan är en annan åtgärd. Fis valde sent på måndag kväll att tidigarelägga tisdagens officella träning.

– Salta kan vi också göra. Men frågan är när vi ska göra det och hur det ska göras. Vi ska testa att salta i natt på den övre delen för att kunna avgöra hur det bli. Vi kommer också att testa manuellt saltande. Sen får vi fatta sena beslut närmare tävlingarna.

Kan det blir aktuellt att ändra bansträckningen?

– Ja, om det finns säkerhetsskäl till det. Men de största problemen är från starten ut och in mot stadion, det är svårt att ändra på….

Att norska åkare och ledare reagerar  har inte nått tävlingschefens öron, men han säger att han har full förståelse för åsikterna.

– Problemet är att det är svårt att ha kontroll på skidorna och det kan leda till fler krascher i masstart, säger han.

Den svenska vallachefen Petter Myhlback meddelar till Sportbladet att de svenska åkarna var nöjda efter måndagens träning. ”Ett riktigt påskföre”, skriver han ett sms.

Tävla om priser – ta ut ditt lag i Skid Manager
2021

Sportbladets Nyhetsbrev

Skaffa Plus och få Sportbladets nyhetsbrev varje vecka! Artiklar du inte får missa, heta krönikor från våra experter och en massa smaskigt extramaterial.

Följ ämnen i artikeln