Dramaserien är en perfekt uppladdning för F1-säsongen

Hemligheterna, avslöjandena och missarna i nya säsongen av Drive to Survive på Netflix

Publicerad 2023-02-23

Nu är det dags.

Drive to Survive säsong 5 har premiär på Netflix den 24 februari.

Dramaserien är en perfekt uppladdning för F1-säsongen som startar en vecka senare och Sportbladets Anna Andersson har kikat på samtliga avsnitt.

Här är hemligheterna, avslöjandena och missarna i Drive to Survive säsong 5.

Steiner och Binotto

# The New Dawn - avsnitt 1

En ny säsong med nya regler, vi får följa Ferrari och Haas inför den nya säsongen. Haas ställs inför ett dilemma när Ryssland invaderar Ukraina och stallet har en rysk förare. Hur ska stallet, ett par veckor innan premiären, hitta en ny förare och hur gör de med sin huvudsponsor?

Hur hanterar Kevin Magnussen ansvaret ett år efter det att an lämnat Formel 1? Vi får också se vänskapen mellan Haas stallchef Günther Steiner och Ferraris stallchef Mattia BInotto.

Toto Wolff, Mercedes

# Bounche Back - avsnitt 2

Mercedes har vunnit samtliga konstruktörs-VM sedan 2014, men gör en total missbedömning av det nya reglementet. Lewis Hamilton får problem med ryggen, förarna lider och stallchef Toto Wolff försöker få till en regeländring. Bakom kulisserna hamnar han i en heta meningsutbyten och konflikter med bland annat Red Bull som hittat en hållbar lösning i sin design.

Ett avsnitt som avslöjar klyftorna mellan de mäktiga teamcheferna inom sporten och vilka som konspirerar mot varandra.

# Matter of Principal - avsnitt 3

Ferrari har inlett säsongen bäst och nu är cirkusen i Miami, denna galna premiär med mängder av kändisar, en oerhörd hype och en konstgjord marina.

Det är också här som Max Verstappen tar det första stora steget mot en VM-titel. Han vinner före de två bilarna från Ferrari med Charles Leclerc och Carlos Sainz och detta var Ferraris första miss under året och avsnittet avslöjar misstagen hos Ferrari och också de bittra kommentarer som Christian Horner lägger om sina konkurrenter så snart han får chansen.

Det är tydligt att Ferrari lider av kritiken och efter helgen i Monaco hoppar Netflix över ett par racehelger för att bygga sin story. Avsnittet går vidare vid tävlingen i Storbritannien, på Silverstone, där Carlos Sainz tar sin första pole position och även sin första seger.

Men han tar den segern efter det att Ferrari gjort ytterligare ett strategiskt misstag och förstört alla möjligheter för kollegan Charles Leclerc som vid den här tidpunkten utmanar Max Verstappen om VM-titeln.

Mick Schumacher

# Like father like son - avsnitt 4

Mick Schumacher inleder säsongen 2022 med ett par otäcka olyckor och de kostar Haas enorma pengar. Här får vi följa ägaren Gene Haas och stallchefen Günther Steiners i deras tankar och samtal kring vilka förare de vill ha under 2023.

I avsnittet avslöjas det att Steiner har en diskussion med Kevin Magnussen om vem som ska vara hans kollega till 2023 och det är också tydligt vilka förare som Magnussen föreslår.

En av dem får sedan platsen.
Vi får också följa med in i familjen Schumachers fotoalbum och se tidigare hemliga bilder, vi får uppleva när Max Verstappen och Mick Schumacher reste på familjesemester tillsammans. Deras pappor tävlade mot varandra. Här får vi se en intervju med Michael Schumacher och Jos Verstappen där de får svara på frågor om sina söner och hittills okända bilder på Michael Schumacher med Max och Mick i knät. Detta är ett avsnitt som tydligt visar den ryggsäck som Mick Schumacher bär med sig och vi får höra andra förare berätta om hans situation och den svåra starten av 2022.

#Pardon my French - avsnitt 5

Vad hände egentligen i Ungern 2022? Här får tittarna verkligen följa med in bakom kulisserna och uppleva hela soppan kring McLaren, Alpine och Oscar Piastri. Alpines stallchef Otmar Szafnauer har nyligen lämnat Aston Martin för Alpine och försöker få ordning på strukturen i det franska stallet. Han har en plan för den unge föraren Oscar Piastri som teamet investerat miljontals dollar i - men han blir överrumplad i Ungern. Plötsligt lämnar Sebastian Vettel sin lämnar plats hos Aston Martin vilket utlöser en lavin och Szafnauer som tror han har en säker lösning blir grundlurad.
Tittaren får följa spelet bakom kulisserna på nära håll, hos Aston Martin, Alpine och McLaren.

Detta är ett av de bättre avsnitten.

Pierre Gasly och Yuki Tsunida

#6 Nice Guys finish last - avsnitt 6

Under ett par heta sommarveckor, under F1:s sommaruppehåll, dominerar förardominot nyhetsscenen och när Fernando Alonso lämnar Alpine för Aston Martin så sköljer svallvågor över F1. I detta avsnitt följer vi Daniel Ricciardo, som slutat le. Han fungerar inte hos McLaren och hans plats i stallet är hotad. Ricciardos berättar öppet om sina känslor, vi får följa de alternativ han har men här avslöjas också hur många broar han bränt sedan han lämnade Red Bull. Han gick först till Renault, men fortsatte vidare till McLaren efter en kort tid. Det ses inte med blida ögon av det franska stallet som numera heter Alpine. De har inte glömt sveket och när Alpine nu står utan förare är Ricciardo inget alternativ.
Han går en tuff tid till mötes och avslutar intervjun hos Netflix med orden:
– Fuck them all.

# Hot Seat - avsnitt 7

Sergio Perez har inget kontrakt när säsongen börjar, han kommer också till Monaco GP utan kontrakt och han är oerhört öppen om den press som det innebär att vara teamkompis med Max Verstappen.
Den pressen fällde Alex Albon och den fällde Pierre Gasly. Daniel Ricciardo, däremot, valde själv att lämna efter ett år med Verstappen.

Här avbildas Perez helg i Monaco, vilket inkluderar kraschen i kvalet. Den krasch som om hindrar Max Verstappen från att ta pole position och i slutändan är en av anledningarna till att Perez vinner loppet och säkrar ett nytt kontrakt.
Men det är också den kraschen som skapar sprickor i relationen mellan Verstappen och Perez, den som lägger grunden till att Verstappen vägrar följa stallordern i Brasilien ungefär ett halvår senare.

Det får vi dock inte se någonting av.
Den detaljen döljer producenterna, kanske har det varit en önskan från Max Verstappen som är tillbaka i serien efter ett års bojkott och då även fick godkänna sina egna klipp innan publicering.

#AlphaMale - avsnitt 8

Fjolårets debutant och stora favorit hos Drive to Survive är nu inne på sitt andra år. Yuki Tsunoda pratar om sin karriär, sitt andra år tillsammans med Pierre Gasly och är också förhållandevis öppen om deras vänskap och hur mycket Gasly har betytt för honom under deras två år tillsammans. Gasly, som ska lämna stallet för att gå till Alpine, berättar också om hur han känner för Tsunoda, det är ett öppet och ärligt samtal som är unikt för Formel 1 där stallkollegan också är din tuffaste konkurrent.

Det är också intressant att se stallchef Franz Tosts tydliga krav på Tsunoda, det kan spilla över på 2023. I avsnittet presenteras också Nyck de Vries, som ska ta över Gaslys plats och kommer att fortsätta matcha Tsunoda under 2023.

Christian Horner, Red Bull

#Over the Limit - avsnitt 9

I samband med Singapores GP kommer beskedet att ett eller ett par stall har gått över budgetgränsen för 2021, snart står det klart att det handlar om Red Bull. Stallchef Charistian Horner är tydlig, han anser inte att hans team har inte fuskat.

Andra stall som McLaren, Ferrari och Mercedes är inte lika övertygade och i avsnittet får publiken se hemliga småkonferenser mellan de olika stallcheferna, följa samtal bakom kulisserna och förflugna meningar mellan stallchefer. Ett avsnitt som verkligen klär av teamcheferna i deras ankdam, fylld av skitsnack och knivar i ryggen.

#End of the Road - avsnitt 10

Säsongens sista race, kampen mellan Alpine och McLaren, samt mellan Ferrari och Mercedes i konstruktörsmästerskapet. För oss som följer säsongen faller avsnittet ganska platt, även om chefer som Zak Brown, Otmar Szafnauer, Mattia Binotto och Toto Wolff skickar pikar inför den avgörande fajten.
Netflix bjuder också Daniel Ricciardos bästa, valda delar från hans tid hos Red Bull, Renault och McLaren innan karriären är över.
Vi får också lite smakbitar inför vad vi kan förvänta oss 2023, men de nyheterna har ni som läser Aftonbladet F1-blogg koll på sedan länge.