Marcus Ericssons satsning: E-sport mot IndyCar

Publicerad 2020-05-09

Marcus Ericsson.

En satsning på e-sport.

Det ska ge Marcus Ericsson en fördel.

– Jag är övertygad om att racingen online har gjort mig till en bättre förare, framför allt på ovaler, säger IndyCar föraren.

Innan coronapandemin tog sitt grepp om världen hade Marcus Ericsson aldrig sysslat med e-sport, men med hjälp av den nya teamkollegan Felix Rosenqvist byggde han och färdigställde en egen rigg.

– Jag la en hel del pengar på den. Det finns utrustning värd mellan 10 och 250 000 kronor, men den som vill kan bygga en rigg för oändliga summor. För egen del ser jag det som en investering i min karriär, säger Marcus Ericsson.

Under det två månader långa uppehållet har e-sporten och IndyCar Iracing varit en heltidssysselsättning för den förre F1-föraren.

– Det började som en rolig grej, men blev mer och mer seriöst för varje vecka som gick, berättar Marcus Ericsson.

Förberedde sig i fyra dagar

Inför varje virtuellt lopp ägnade han fyra dagar åt att förbereda sig tillsammans med sitt nya team Chip Ganassi Racing. Vid sidan av körningen hade han många och långa samtal med sin tävlingsingenjör Brad Goldberg och sin spotter Bruce Kempton.

– Jag tränade minst fyra timmar om dagen och hade möten med min ingenjör och spotter om inställningar och strategier. För mig var det betydligt mycket mer än ett spel, säger han.

– Det är otroligt realistiskt, det handlar om att spara bränsle, däckslitage, depåstopp. I och med att jag är ny i teamet har det varit ett väldigt bra sätt att bygga upp förtroende och jobba väldigt tätt. Jag hade tät kommunikation med både tävlingsingenjör och spotter under racen, för mig har det varit mycket mer än bara ett spel.

På vilket sätt?

– Vi har kunnat tränat tillsammans i racingmiljö, fast vi varken har kört bilar eller träffats. Vi har arbetat i pressade situationer och även körtekniskt har jag lärt mig mycket. Det är jag lite förvånad över, men dagens E-sport är otroligt lik verklighetens racing, framför allt på ovaler. Där har jag lärt mig mycket om körteknik och strategier.

Årets premiär avgörs på ovalen Texas Motor Speedway och närmare hälften (sex) av årets 14 av årets lopp kommer att avgöras på ovalbanor. Det är en betydligt större andel än förra säsongen och därmed får ovalracingen en ännu större betydelse i sammandraget under årets mästerskap.

– Därför jobbar jag på att bli en ovalspecialist, säger Marcus Ericsson.

– Jag ser verkligen fram emot premiären.

Den är bara fyra veckor bort.

Fotnot: En spotter är förarens extra ögon som hjälper till med bland annat strategier och spårval under ett race.

Comeback för Imola och Hockenheim? F1-bloggen med snacket om framtiden och sportens miljardförlust.

Så planerar motorsporten för omstart

Nascar: Redan den 17 maj är det tänkt att det amerikanska mästerskapet ska dra i gång, utan publik på Darlington Raceway. Premiären och de följande tre tävlingarna avgörs under en dag.

IndyCar: Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist laddar för en premiär på Texas Motor Speedway i Fort Worth på Sveriges nationaldag. Träning, kval och race avgörs under en dag. Ingen publik är tillåten och starten går klockan 02.45 den 7 juni, svensk tid. Därefter fortsätter säsongen fram till och med oktober.

Formel 1: Den 5 juli är det tänkt att premiären ska avgöras i Österrike. En vecka senare planeras det för ytterligare ett lopp på samma bana. Båda utan publik. Därefter finns inget bekräftat schema, men F1 som har förlorat 2 miljarder kronor i intäkter diskuterar med så väl nuvarande F1-banor som banor som tidigare arrangerat lopp. Det pratas om Imola och Hockenheimring. F1 vill genomföra minst 15 lopp till mitten av december.

MotoGP: Roadracing-VM vill starta säsongen i spanska Jerez den 19 juli, då är det tänkt att Spaniens GP ska avgöras, en vecka senare vill man köra Andalusiens GP på samma bana. Ytterligare en vecka senare vill superbike-VM köra på samma bana. Samtliga tre lopp planeras utan publik.

WRC: Den 15 maj kommer ett besked om Kenyas VM-rally kan genomföras den 16–19 juli. Finlands VM-rally är planerat till den 6–8 augusti, i Finland är samtliga evenemang fram till d en sista juli inställda. Myndigheterna lämnar ett besked i juni. Det pratas även om att skjuta upp deltävlingen till i september/oktober.

VM i rallycross: Premiären planeras till Höljes den 23 augusti, därefter är det tänkt att åtta deltävlingar ska avgöras, med avslutning på tyska Nürburgring den 11 december. Samtliga tävlingar utom en avgörs i Europa.

Speedway: VM väntas starta den 18 juli i Cardiff, Sverige har två deltävlingar den 25 juli och den 15 augusti inplanerade. Totalt planeras det för åtta deltävlingar, samtliga i Europa. Elitserien beräknas i starta den 2 juni.

STCC: Västkustloppet väntas bli premiären och det planeras till den 11–12 juli, Midnattssolsloppet i Skellefteå är uppskjutet till den 24-25 juli.

Fotnot: På grund av den pågående pandemin kan det med kort varsel ske förändringar i planeringen till de ovan nämnda mästerskapen.

Sportbladets Nyhetsbrev

Skaffa Plus och få Sportbladets nyhetsbrev varje vecka! Artiklar du inte får missa, heta krönikor från våra experter och en massa smaskigt extramaterial.