Drömmer om Formel 1: ”Min enda chans”

Uppdaterad 2018-02-14 | Publicerad 2018-02-03

Miljonerna saknas – men det stoppar inte Felix Rosenqvist.
Han jobbar vidare mot Formel 1.

– Min enda chans ligger i att leverera, därför gör jag det, säger han.

Han har hunnit bli 26 år, han har vunnit EM i F3 en gång och det prestigefyllda stadsloppet i Macau vid två tillfällen. Han har kört 24-timmarslopp i USA, imponerat i japanska Super Formula, tackat nej till en fabriksstyrning i DTM och varit bästa nykomling i Formula E.
Men han är inte nöjd.

Han vill till F1.

– Jag ska försöka ta mästartiteln i Formula E, det hade varit nästa steg i karriären. F3 vann jag som junior, detta är ett mästerskap med en hög nivå på förarna och det är den bästa serien under F1, säger Rosenqvist som vunnit två av säsongens tre lopp.

– Jag satsar på att vinna, på att prestera. Det är mitt sätt att hålla kvar hoppet om F1. Det gäller att köra och prestera, du vet aldrig vad som händer. Jag vill sprida min racing för att vara på rätt plats när tillfället dyker upp. Det finns de som är äldre än vad jag är som kört F1 och jag ska alltid vara redo att ta den chansen.

Det känns som om din karriär alltid varit på omvägar, ändå tror du på F1?

– Jag har ingen stark sponsor som många andra förare. Bästa sättet att nå F1 måste vara att prestera, överallt hela tiden. Min enda chans ligger i att leverera, därför gör jag det hela tiden.

Pendlar över jorden

Felix Rosenqvist reser mellan världsdelarna som andra pendlar med bussen, allt för att köra så mycket som möjligt och hålla hoppet vid liv. Hans väg har aldrig varit rak. Han körde fem säsonger i EM i Formel 3 innan han till slut vann mästerskapet, därefter har han kört i Europa, USA och Japan. Han har kört olika typer av bilar och han har alltid levererat.

– Först var det budgetrelaterat, det jag hade råd till. Sedan jag fått chansen att köra professionellt har jag satsat på att köra mycket, etablera mig på många plattformar för att vara där när chansen dyker upp. Det är många förare som skulle mörda för att få lön för att köra och vara i min sits.

Teamkollegan till F1

När han var 19 år gammal körde han i samma team som Pascal Wehrlein. Mercedes flyttade upp tysken i DTM där han blev mästare innan han fick två säsonger i F1, en i Manor och en som kollega till Marcus Ericsson i Sauber. Trots att Wehrlein varit den enda föraren som kört in poäng till sitt team fick han inget förnyat förtroende. I år är han tillbaka som testförare hos Mercedes.

– För två år sedan hade jag gjort vad som helst för att vara i hans skor, men nu är det jag som har en bättre sits. Jag har fler möjligheter än vad jag kan köra och det är de problemen man vill ha, säger svensken.

– Han är testförare, jag kör om en mästartitel. Det gäller att hela tiden vara smart, visa att du är hungrig och bara köra.

I Formula E har han gjort det så bra att han leder mästerskapet efter två segrar på tre lopp.

– Racingen här är bland den bästa som finns, tolv olika killar kan vinna och föraren gör skillnad. Han är 80 procent av prestationen, säger Felix Rosenqvist.

– I F1 handlar däremot 90 procent om bilen, det är bara fem av förarna där som gör skillnad.

Ändå är det F1 han drömmer om.

Följ Felix Rosenqvists jakt på mästartitel - guiden till Formula E med alla datum, lopp, tider och förare.

Sportbladets Nyhetsbrev

Skaffa Plus och få Sportbladets nyhetsbrev varje vecka! Artiklar du inte får missa, heta krönikor från våra experter och en massa smaskigt extramaterial.