”Ultimata vore en sammanslagning av F1 och Formula E”

Profiler vill slå samman F1 och Formula E

Publicerad 2018-11-10

F1 ökar antalet lopp, samtidigt tar Formula E tar in den miljövänliga racingen i städerna.

Finns det plats för båda två?

– Det ultimata vore en sammanslagning av F1 och Formula E, säger Bob Bell.

Han har arbetat inom F1 sedan 1982 och är numera anställd av F1-teamet Renault som gör en storsatsning för att vara med och ta pallplatser 2019 och för att slåss om VM-titeln i F1 efter regeländringen 2021. Därefter ser han en annan framtid – hur elbilsserien Formula E och F1 slår samman sina mästerskap.

– I framtiden har jag svårt att se att det ska finnas rum för båda mästerskapen, säger han till Sportbladet.

– Det ultimata vore en sammanslagning mellan Formula E och F1. Jag vet inte hur, men jag tror att det är oundvikligt och måste ske på något sätt.

”Vi kan redan nu designa elbilar”

F1 har körts sedan 1950, har genomgått flera regeländringar och kör numera med hybridmotorer. Formula E hade premiär 2014 och använder sig enbart av elbilar, när årets säsong startar i december är det första gången som batterierna är så pass starka att förarna inte behöver byta bil under loppet. Tävlingen avgörs i metropoler som New York, Hong Kong, Berlin, Paris och Rom - städer som F1 ännu inte lyckats arrangera stadslopp i.

Och båda mästerskapen har samma ägare – Liberty Global kontrollerar Formula E och Liberty Media äger F1.

– Det är bara en fråga om tid, när elmotorerna blir bättre kommer prestandan och då finns det ingen anledning att tävla med förbränningsmotorer längre. Inte ur något perspektiv, förklarar Bell för Sportbladet.

– Vi kan redan nu designa elbilar som är lika snabba som F1 över ett varv men de ska hålla över en distans också. Där är vi inte än, men vi kommer dit.

Ingen bryr sig om ljudet

Han ser inget problem i att elmotorerna saknar det ljud som är så viktigt för många motorsportfans.

– När vi kommer dit har de flesta som bryr sig om ljudet ändå tappat intresset. De som är unga i dag bryr sig inte om något ljud, de är vana vid att elbilar inte låter. Vi måste bara acceptera att världen förändras och kan den racingen vara mer bättre än i F1 i dag lockar det publik, säger Bob Bell.

– När spänningen i racingen finns där kommer publiken.

Sammanslagning av F1 och Fomula E

Även Nico Rosberg, världsmästare i F1 2016 har samma åsikt. Han har investerat i Formula E och ser en gemensam framtid för de båda mästerskapen.

– Kanske kommer vi inte till den punkten då Formula E går om F1, utan det blir en sammanslagning innan dess. Det blir ett stort och svårt steg för F1 att ställa om till el, säger Rosberg till med Washington Post.

– Fördelen är att båda mästerskapen har samma ägare.

Liberty Global och Liberty Media styrs nämligen båda av amerikanen John Malone.

Annas Motor – snackisarna den 10 november

1) Lewis Hamilton
Fem VM-titlar i F1. Det är imponerande. Han har dessutom kontrakt i två år till och om Mercedes fortsätter att dominera - och Hamilton fortsätter att tävla så har han goda chanser att slå flera av Michael Schumachers rekord.

2) Marcus Ericsson
Han kör Indycar 2019. Det betyder att två svenskar tävlar i det amerikanska mästerskapet. Äntligen får fansen se ett möte mellan Ericsson och Felix Rosenqvist.

3) Red Bull
Efter att ha halkat efter Ferrari och Mercedes är det VM-titeln 2019 som gäller för Red Bull. Med Max Verstappen, Pierre Gasly och en motor från Honda.
– Då finns det inga ursäkter, säger stallets motorsport konsult Helmut Marko

4) Six Days
450 enduroförare är på plats när lag-VM avgörs i Chile den kommande veckan. Det handlar om sjutton landslag i World Trophy, elva i Junior Trophy och nio Womens Trophy.
Och Sverige finns med i alla tre klasserna.

5) Anderstorp
F1-banan gör comeback i STCC 2019. Totalt blir det sju deltävlingar, premiär på Knutstorp i maj och final på Mantorp i oktober.

6) Niki Lauda
Den trefaldige F1-mästaren tvingades till en lungtransplantation i somras, men nu ryktas det om att han är tillbaka i F1-depån till finalen i Abu Dhabi den sista helgen i november.

7) Sebastien Loeb
Den förre världsmästaren i rally kör Dakarrallyt i en privat Peugeot.

8) Rally Sweden
JWRC ska, precis som 2018, köra sin VM-premiär i Sverige. Då var det härlig fajt mellan Dennis Rådström och Emil Bergkvist. JWRC 2019 består av fem deltävlingar.

9) Hanoi
Från och med 2020 ska F1 köra ett stadslopp i Vietnam.

10) Joel Eriksson
Han är tillbaka i Macao och kör om VM-titeln i F3 nästa helg. Han möter bland annat Mick Schumacher.

Motorstopp

Williams
F1-teamet har varit en skugga av sitt forna jag under 2018. Sju poäng och sist i VM, bilen har inte uppdaterats sedan premiären, nyckelpersoner lämnar teamet och det gör sponsorerna också. Hur ska det klassiska stallet komma tillbaka?