Klassikerns förvandling

Uppdaterad 2016-10-06 | Publicerad 2015-05-10

”Vi jobbar betydligt närmare varandra nu”

BARCELONA. I mer än ett år var Ferrari frånåkta och uträknade.

Men i år har traditionsstallet återuppstått i en helt ny skepnad – som den enda sanna utmanaren till VM-titeln.

– Vi jobbar betydligt närmare varandra nu, det ger också resultat på banan, säger Kimi Räikkönen.

Ferraris fantastiska historia

Efter sommaren 2013 krossade Red Bull och ­Sebastian Vettel så väl ­Ferrari som allt annat ­motstånd. Fernando ­Alonso var visserligen tvåa i VM men han var omkörd och distanserad.

Till förra säsongen, 2014, kom Ferrari tillbaka i en ­ännu sämre form. Teamet vann inte ett enda lopp på hela 2014, man var inte ­bättre än fyra i VM och det hände att deras bil blev ­varvad av mästarna ­Mercedes. Redan under vårsäsongen fick det ­italienska stallet nog, man inledde arbetet med bilen till 2015 betydligt tidigare än de andra teamen och man började göra stora förändringar på personalsidan.

Kraftigare motor

Teamchefen byttes inte  ut bara en, utan två gånger och den dubble världs­mästaren Fernando Alonso flyttade till McLaren-­Honda.

Han ersattes inför 2015 av Sebastian Vettel, en fyr­faldig världsmästare från Red Bull och tysken stod på pallen i sitt första lopp för teamet och vann det andra. Ferrari hade en bil på ­prispallen i vart och ett av de inledande loppen.

– De första fyra loppen gick väldigt bra för oss och på ett sätt så var det också lite överraskande. Vi har ­arbetat bra, gjort stora framsteg, säger Vettel när han möter Sportbladet på en pressträff.

Motorn sägs ha 45 hästkrafter mer än förra året, den sägs ha fått ytterligare 30 till den pågående tävlingshelgen i Barcelona. Dessutom har underredet på bilen byggts om efter det senaste loppet, framvingen är ny, precis som bakvingen. Enligt stallet är 70 procent av bilen omgjord, jämfört med hur den såg ut i Bahrain för tre veckor sedan.

– Det totala paketet är helt enkelt bättre än förra året och det är många olika faktorer som bidrar till det, säger Kimi Räikkönen som också trivs bättre i stallet i år än vad han gjorde ifjol.

Startar trea

– Det är inte bara motorn som är bättre, vi har även förbättrat chassit och det är många saker som bidrar till att vi är bättre i år.

Bland annat hävdar han att bytet av stallchef till Marurizio Arrivabene har förändrat hela teamets sätt att agera.

– Det är väldigt annor­lunda jämfört med förra året, berättar han när han möter Sportbladet.

– Vi (han och Arrivabene) hade ett bra förhållande ­redan innan han kom hit. Det finns en skillnad på hur teamet styrs numera och på hur man hanterar saker ­internt jämfört med tidigare. Vi jobbar närmare ­varandra nu i teamet och det ger också resultat på ­banan.

I kvalet till Spaniens GP lyckades Sebastian Vettel bäst av de båda förarna från Ferrari. Han startar från plats tre i dag, framför sig har han Mercedes Nico Rosberg, som tog sin första pole position för säsongen, och VM-ledaren Lewis ­Hamilton.

– Banan i Barcelona är en bra referens. Vi har gjort framsteg här och det bör ­vara likadant i de kommande loppen, säger Sebastian Vettel.

”Jobbar på det”

– Vi vet att vi har lite kvar att arbeta med och vi satsar på att hela tiden utveckla oss. Jag ser fram emot Spaniens GP och loppen som kommer efter det. Kanske är det så att ett lopp inte är tillräckligt mycket för att vi ska hämta in försprånget, men vi jobbar på att komma ikapp så snart som möjligt.

Första chansen har Ferrari i eftermiddag, därefter återstår 14 lopp av säsongen.

Spaniens GP körs idag söndag klockan 14.00.

Ferraris fantastiska historia

Därför är Ferrari i topp igen

Marurizio Arrivabene

Stefano Domenicali lämnade jobbet som stallchef i fjol, Marco Mattacci tog över, men han lämnade också teamet innan 2014 var slut. Ny stallchef är Marurizio Arrivabene. Han har funnits med kring det italienska F1-stallet i många år, men arbetat för en sponsor. Han var med under den tid då Michael ­Schumacher och Ferrari dominerade F1 och han är omtyckt för sina ledaregenskaper. Han försöker vara nära ­teamet och arbetar mycket för att motivera hela teamet, allt från medarbetarna i fabriken till föraren i cockpit.

Sebastian Vettel

Efter en andraplats, fyra titlar och sedan en bedrövligt tung ­säsong i Red Bull behövde ­tysken ny motivation. Det har han fått i teamet han drömde om som barn. Då stod han utanför ­staketet och försökte få en skymt av ­Michael ­Schumacher. Nu kör han själv i teamet och har lagt ner enormt mycket tid i fabriken.

James Allison

SF15-T är den första Ferrari som är byggd helt efter James Allisons idéer. Teknikchefen, som anses vara en av de bästa i hela F1, har dess­utom haft hjälp av en ny vindtunnel. Arbetet med årets bil inleddes redan förra sommaren och kombinationen av Allison, vindtunnel och hårt jobb har varit vinnande.

Nya motorn

Det största problemet för Ferrari 2014 var ­motorn, men till årets säsong har Ferrari hittat en betydligt bättre lösning. Den är starkare, mer tillförlitlig och har också uppdaterats. Till ­helgen väntas Ferrari ha ytterligare 30 häst­krafter jämfört med för tre veckor sedan.

Investeringar

Ferrari har satsat mycket pengar på att ta sig ur krisen genom att investera i en ny vindtunnel, ny personal och en ny fabrik. Det ryktas om att man ökat budgeten med 100 miljoner euro och pengarna har egentligen aldrig varit ­problemet. De senaste åren har resultaten snarare uteblivit på grund av politiska maktspel, dålig struktur och gamla fabriker.