Leifby: Vilken av tv-jättarna faller först och hårdast?

Det var länge sedan en OS-trupp såg lika intressant ut som den Discovery nu filar på men med 253 dagar kvar till spelen finns det en sak som intresserar mig mer än det faktum att OS-elden snart ska tändas.

Det som slocknar.

Hur länge sedan då, undrar ni kanske.

Jag vet inte riktigt.

Men kanske sedan den dåvarande Radiosporten-chefen Tommy Engstrand gav Lennart Hyland en fri roll under OS i Los Angeles och Peppe Eng satte sig i en cab och drog ut till Long Beach för att bevaka seglingen.

Å andra sidan skickade SVT Ingvar Oldsberg till L.A och han fick, enligt myten, lite ”feeling” mitt under spelen och försvann spårlöst i ett par dagar.

Det var tider, det.

Det är nya tider, nu.

Värvat flera tunga namn

SVT och OS är redan ett minne blott, under de senaste två spelen har MTG och Viasat varit värdfolk och från Pyeongchang (det är skillnad på Pyeongchang och Pyongyang) 2018 är det dags för en ny aktör. 

Discovery.

Eller som de flesta säger; ”Femman”.

Den amerikanska mediejätten gick in och köpte SBS 2013 och har sedan dess satsat stenhårt på sport.

De plockade tidigt landslagets kvalmatcher från TV4 men den svulstigaste (hittills, ska tilläggas) satsningen offentliggjordes sommaren 2015 när de förkunnade att de köpt rättigheterna till OS.

Ja, inte bara den svenska sändningsrätten utan sändningsrätten för hela Europa och för, i runda slängar, 1,3 miljarder euro.

Hur mycket pengar är det ens?

Någon som vet?

Sedan OS-köpet har de också värvat några av Sveriges namnkunnigaste tv-sportprofiler och experter och senast den kanske mest slipade av dem alla – Tommy Åström.

Med Foppa och Magda och Hasse och Tage och allt vad de nu heter kommer vi säkert att serveras gedigna OS-sändningar vad det lider och kanske kommer barndomsklassikern Eurosport att få det uppsving vi har väntat på sedan farsan köpte en parabol och riskerade livet när han en februarikväll kravlade sig upp på och över takpannorna i ett desperat försökt att rikta fanskapet mot någonting som hetta ”Thor”, eller om det var ”Sirius”.

Tre stora aktörer

För några månader sedan norpade Discovery också rättigheten till svensk fotboll från 2020 och frågan är nu vad som händer på den så kallade betal-tv-marknaden (för sport) där det i nuläget finns tre stora aktörer som slåss om våra stålar.

Discovery, med (bland annat) vår älskade fotbollsallsvenskan. 

Viasat, med (bland annat) mäktiga Premier League och Champions League i fotboll. 

C More, med (bland annat) traditionsstark svensk hockey.

Lägg till lite tennis och golf och ditten och datten, men de här är de tunga rättigheterna som det går att sälja abonnemang på.

Det mesta och bästa i ett OS måste fortfarande sändas i så kallad fri-teve (Kanal 5, exempelvis) och vi ska förstås inte glömma bort gamla SVT som också agerar på den svenska sport-tv-marknaden och hugger en del rättigheter, mest skidor och SM i standarddans, men ibland också köper hockey-VM och är glada som spelmän ett tag innan de måste sälja vidare för att de inte riktigt hade råd. 

Är Sverige tillräckligt stort för så många stora aktörer? 

Tveksamt, säger jag, samtidigt som jag sitter och räknar förlustnollorna i C More:s bokslut de senaste åren.

Lika dyr som dålig affär

En halv miljard minus 2014, ytterligare en halv miljard i förlust 2015, och så nästan en miljard till i förlust i fjol, och mer än så behöver vi inte räkna för att snabbt konstatera; att köpa dyra sporträttigheter och sedan sälja dessa dyrt verkar vara en lika dyr som dålig affär.

Att rädda dåliga bokslut med höjda priser verkar inte heller fungera särskilt bra och snart går det väl inte att vrida på så mycket mer?

– Lite elitseriehockey från en halvtom arena i Gävle? Det blir 950 kronor.

Nuvarande betalningsmodell, den som bygger på att kunderna ska betala flera hundra kronor i månaden för det de vill se och för det de absolut inte vill se, verkar inte vara modellen och upplägget utmanas redan av aktörer som Netflix och HBO och det lär bara vara en tidsfråga innan en tv-sport-aktör sätter in en liknande stöt.

Ett lägre pris? Större volymer? Bättre affär? 

Det mest intressanta med Discoverys satsningar och värvningar är inte huruvida Peter Forsberg kommer att vara en bra OS-expert eller inte, utan snarare om hur morgondagens sport-tv-landskap kommer att se ut och kosta.

Och att se vilken av tv-jättarna som faller först och hårdast.

Snabbaste vägen till största och bästa nyheterna – ladda hem Sportbladet app (iPhone)
Snabbaste vägen till största och bästa nyheterna – ladda hem Sportbladet app (Android)