Felix Rosenqvist kraschade – på väg mot succé i premiären

Tungt även för Marcus Ericsson i IndyCar

Publicerad 2020-06-07

Felix Rosenqvist var på väg mot succé i premiären av IndyCar.

Han körde för seger – då kraschade han på Texas Motor Speedway.

– Jag har sällan varit så här besviken, säger han.

Felix Rosenqvist startade premiären bra och när stjärnor som Alexander Rossi och Graham Rahal drabbades av tekniska problem tog han sig från plats nio till fem på bara fyra varv. Svensken fortsatte att avancera i fältet och när 119 av de 200 varven var avklarade lyckades han köra om fjolårets mästare Josef Newgarden. Det gav Rosenqvist plats två, bakom den flerfaldige mästaren och kollegan Scott Dixon.

De båda bilarna från Chip Ganassi Racing kontrollerade loppet och när mindre än 15 varv återstod inledde de kampen om segern. Rosenqvist gick in i depå först av de två toppförarna och hade ett gyllene läge när han kom ut på banan, tio varv från målflagg.

– Jag kom ut på nya däck och bilarna runt omkring var så otroligt mycket långsammare, förklarar Rosenqvist.

Ödesdigert misstag av Rosenqvist

Då gjorde han ett misstag. I samband med en omkörning av varvade James Hinchcliffe kom han för högt ut på banan, tappade kontrollen över bilen och kraschade in i muren.

– Det är en enorm besvikelse. Vi hade fantastisk fart idag och det här hade kunnat bli hur bra som helst – nu blev det istället ingenting. Det är tufft att smälta, säger Rosenqvist.

– Hinch låg ute på gamla däck, han var två varv efter och extremt långsam. Jag hade nya däck och trodde inte att han skulle vara så fruktansvärt långsam in i kurva ett. Jag var tvungen att gå på yttern för att inte snurra, men när jag väl gick på yttern gick han också ut vilket satte mig i en situation helt utanför spåret. Samtidigt är det inte hans fel, han hade inget grepp alls och det är ofta som teamen låter förare ligga kvar på gamla däck eftersom de hoppas på gulflagg. Det blir farligt för de runtomkring, men är en del av spelet.

Det var ett ödesdigert misstag som gav honom plats 20 istället för en andraplats, samtidigt som kollegan Dixon vann före Simon Pagenaud och fjolårets mästare Josef Newgarden.

– Jag har sällan varit så här besviken, men man måste helt enkelt lära sig av sina misstag och gå vidare. Vi hade en säker andraplats idag, minst.

– Det var egentligen inte ett försök att gå för segern, utan det blev bara fel. Det var ett dåligt beslut i ett enda tillfälle under ett annars perfekt race, och det räcker. Det visar bara hur tufft IndyCar är. Jag är ledsen för teamets del, vi skulle ha haft en enkel dubbel idag, men samtidigt måste jag ta med mig känslan jag hade i bilen här i Texas. Jag känner att jag har tagit ett stort steg på ovalerna till i år, och det är väldigt lovande inför resten av säsongen.

Rosenqvist kraschar in i muren på Texas Motor Speedway

Bränslesystemet stoppade Ericsson

Även Marcus Ericsson inledde premiären positivt och körde upp sig från plats 17 till plats tio, han var på väg mot en ännu mer framskjuten placering i sitt första lopp för Chip Ganassi Racing.

– Jag är väldigt nöjd med bilen och körningen, säger han.

Men i samband med depåstoppet, mindre än tio varv från målgång, tog loppet slut.

– Vi fick problem med bränslesystemet, berättar Ericsson för Sportbladet.

– Vid sista depåstoppet fick vi inte i någon bränsle alls. Det är riktigt surt eftersom jag gjort ett felfritt race och en placering bland de åtta främsta kändes rimlig.

Istället tappade han ner till plats 19. Bäste förare med anknytning till Sverige var istället nykomlingen Oliver Askew, McLaren, på plats nio.