Oliver Solberg klar för WRC – sensationell debut i Finland

Publicerad 2021-02-05

Oliver Solberg förbereder sig för WRC-debut på snö

Oliver Solberg får chansen i WRC. Han debuterar med världsmästarteamet i den tyngsta klassen redan i Arctic Rally Finland.

– Det är ännu en dröm som går i uppfyllelse, nu är det snart bara VM-titeln kvar, säger 19-åringen.

I december skrev Oliver Solberg kontrakt med det regerande världsmästarteamet Hyundai. Sonen till den tidigare världsmästaren Petter Solbergs skulle köra VM-säsongen i WRC2, den näst tyngsta klassen samt ett par nationella tävlingar i en WRC-bil. 19-åringen inledde med att vara snabb i det utmanande VM-rallyt i Monte Carlo, men gjorde en miss på den avslutande sträckan. Därefter blev han kallad till chefen Andrea Adamo.

– Jag var lite rädd för vad han skulle säga, men han bara mötte mig med en stor kram. Han var så nöjd med farten att han ville att jag skulle hoppa in i WRC i nästa deltävling. Det är otroligt, säger Oliver Solberg.

Oliver Solberg debuterar i WRC

Han blir en av tidernas yngsta förare i WRC när han debuterar i Finland, i tävlingen som ersätter årets Rally Sweden. Pappa Petter var 24 år när han gjorde sin första deltävling som fabriksförare i den tyngsta klassen, det var år 1999.

– Pappa ville inte att jag skulle hoppa in i WRC så tidigt, men det är som Adamo säger. Första gången är alltid första gången, oavsett när det händer. Hyundai vill att jag ska lära mig bilen och detta är en enorm möjlighet. Pappa och mamma bromsar lite och jag gasar. Det är viktigt att ha med dem, vi har en bra balans och de har gått igenom samma sak under sina karriärer och jag litar och lyssnar på dem, förklarar han.

– Det svänger så oerhört fort just nu. För två veckor sedan hade jag ingen aning om detta, nu blir det ett VM-rally i WRC. Sedan kanske det inte blir några fler eller också blir det väldigt många. Jag vet verkligen inte.

Hur hanterar du det?

– Det är bara att vänta på vad händer nästa dag, vilket som är nästa beslut. Det är lite jobbigt, samtidigt är jag trygg i Hyundais system och vet att de vill samma sak som jag. Vi vill båda vinna förar-VM en dag.

Älskar snö – tävlar i Finland

Oliver Solberg och kartläsaren Aaron Johnston kör en tredje fabriksbil för Hyundai, han har samma material som de ordinarie förarna Thierry Neuville och Ott Tänak. Det är en stor skillnad jämfört med vad svensken är van vid. Han har tidigare testat äldre WRC-bilar, men ingenting kommer i närheten av det han ska köra under VM-tävlingen i finska Lappland den 26–28 februari. Bilen han ska köra accelererar från 0 till 100km/h på mindre än 4 sekunder - oavsett underlag.

– Framförallt är det aerodynamiken som skiljer mot min R5:a, bilen har högre fart i svängarna och bättre fäste. Den har en växel till och elektroniska hjälpmedel. På det viset tror jag att den är lättare att köra. Samtidigt har den hundra extra hästkrafter och det har jag aldrig hanterat tidigare.

För att förbereda sig ska han åka med teamkollegan, och den gamle barnvakten Ott Tänak, under teamets kommande tester i Finland.

– Där kan jag lära mig mycket kring spårval, hur han tänker och få bra input. Jag älskar att köra på snö och ser verkligen fram emot det, säger Oliver Solberg.

– Detta är ett stort steg framåt, jag ska lära för min framtid, inte satsa på poäng utan köra sakta och försiktigt.

Ursäkta? Ska du köra sakta och försiktigt?

– Eller det kanske inte är min grej, men jag ska i alla fall lära mig så mycket jag kan och ha roligt. Sedan får vi se vad som händer, jag har absolut ingen press på mig.

Annas Motor - veckans snackisar 6 februari

Pole position

Oliver Solberg
19-åringen får en drömchans, han WRC-debuterar tillsammans med det team som vann märkestiteln i rally-VM 2020.

2) Lewis Hamilton
Det senaste ryktet kring den regerande mästaren är att han skriver på ett plus ett år hos Mercedes och dessutom får lägga in veto när det gäller vem som blir hans teamkollega.

3) Romain Grosjean
Fransmannen lämnade F1 efter en otäck eldsvåda, 2021 kör han i IndyCar. Han tävlar för Dale Coyne, men kommer inte att köra på ovalbanorna vilket gör att han inte finns med under Indy 500.

4) Mikaela Åhlin-Kottulinsky

Den mest framgångsrika kvinnan i STCC:s historia förlänger kontraktet med PWR Racing över 2021 och 2022. Hennes målsättning är att vinna STCC, säsongen startar den 4–5 juni.

5) Juan Manuel Correra
2019 vart han inblandad i dödskraschen under F2-loppet på Spa och efter en mycket lång rehabilitering är han nu på väg tillbaka till racingen. Han kör Formel 3 för ART 2021.
6) Felix Rosenqvist
Det är fortfarande långt till starten av årets säsong i Indycar, men nu har Felix testat sin McLaren för första gången och han var positiv.

7) Bahrain International Circuit
Det snackas om att F1-säsongen kan inledas med två lopp i Bahrain, på två olika bansträckningar. Det finns en stor oro för att säsongens andra lopp i Portugal inte blir av och F1 letar alternativ.
8) DTM
Nu är det klart. Ferrari och Red Bull gör gemensam sak i DTM, förarna heter Liam Lawson, Alex Albon och Nick Cassidy.
9) F1
Omröstningen kring framtidens motorreglemente sker senare i februari, men redan nu pratas det om att teamen är överens om att frysa motorreglementet till 2025. De öppnar upp för att Red Bull skak unna ta över Hondas motor efter säsongen.

10) Rally-SM
Starten är framflyttad till 14 augusti. Det blir fyra deltävlingar under sju intensiva veckor.

Motorstopp

Maksym Drabik

Juniorvärldsmästaren i speedway är avstängd för dopning under resten av säsongen 2021. Han har injicerat en otillåten mängd vitaminer och nu fått sin dom. Det betyder att han inte kan tävla för Lejonen under årets säsong.