Hotet mot Mercedes: ”Ingen hade förväntat sig detta”

Publicerad 2019-07-27

Mercedes har dominerat F1.

Men det finns ett hot.

Hettan som tagit ett grepp om Europa.

Under Österrikes GP hade Mercedes stora problem, anledningen var värmen. När temperaturen nådde över 30 grader fungerade inte kylningen av materialet.

Inför helgens VM-deltävling i Tyskland har det varit ännu varmare. Under torsdagen var det närmare 40 grader varmt och under fredagens träningar visade termometern 37 grader i luften och nästan 50 grader i asfalten.

Följaktligen var det Ferraris båda förare som slog till med fredagens snabbaste varvtider, Charles Leclerc före Sebastian Vettel.

Mercedes Lewis Hamilton och Valtteri Bottas var en och en halv och nästan sju tiondelar långsammare än Ferraris snabbaste förare.

– Efter Österrikes GP reagerade teamet snabbt och nu har vi ett par nya uppdateringar som ska hjälpa oss att kyla ner materialet någon grad i alla fall, förklarar Mercedes Valtteri Bottas när han möter pressen inför Tysklands GP.

– Men ingen av oss hade förväntat sig att det skulle bli 40 grader varmt, då lär även andra team få problem.

Lewis Hamilton och Mercedes har heta problem inför Österrikes GP

50 grader varmt - ett problem

Det är ofta väldigt varmt i regionen Baden-Würtenberg i Tysklands inland i månadsskiftet juli-augusti, men det kan brytas av kraftiga åskskurar och enligt prognosen är det det som väntas under lördagens kval innan temperaturen sjunker väntas sjunka till söndagen.

Direkt efter helgens deltävling drar Formel 1 vidare till Ungern och nästa deltävling i Budapest och även där väntas temperaturen ligga någonstans mellan 25 och 30 grader. De höga temperaturerna påverkar framförallt däcken som överhettar och slits hårt.

Med andra ord kan det bli en tuff avslutning innan Formel 1 tar sommarlov i tre veckor.

– Gör man en miss och halkar till lite ökar däcktemperaturen direkt med tio grader och det kostar flera tiondelar, förklarar Bottas som snurrade av under den första träningen.

– Jag hoppas att regnet kommer redan den här helgen. Då blir det intressant och vi kan attackera redan från början.

Han har 39 poäng upp till kollegan Lewis Hamilton som leder VM när nu tio av årets 21 deltävlingar är avgjorda.

Pole position

1) Sebastian Vettel

Inte för att hans resultat har varit speciellt bra, men för att det är honom som tyskarna vill se. Ferraris förare har aldrig vunnit ett F1-lopp på Hockenheimring, som bara ligger fem mil från hans föräldrahem. Är det äntligen dags?

2) Josef Newgarden

Han vann på ovalen i Iowa, hans fjärde seger i år och har tagit ännu ett steg mot segern i mästerskapet. I morgon kör IndyCar i Ohio.

3) Toto Wolff

Mercedes teamchef är nyckeln till transferkarusellen i F 1 och han ska fundera över vilken förare som ska bli kollega till Lewis Hamilton under augusti. Blir det Valtteri Bottas, Esteban Ocon eller en överraskning?

4) Petter Solberg

Han avslutar sin karriär i med Rally Wales GB och i samma tävling så inleder den 17-årige sonen Oliver sin karriär i rally-VM. Men det finns en liten hake, Oliver som fyller 18 år en vecka innan tävlingen avgörs i oktober måste klara av uppkörningen först. Inget körkort - ingen VM-debut.

5) Sebastien Ogier

Han och de andra stjärnorna startar nästa års rally-VM i Monte Carlo, det avslutas den 26 januari. Därmed talar det mesta för att Rally Sweden avgörs vecka 7.

6) Ferrari

Till nästa säsong av dokumentären ”Drive to Survive” finns det även bilder från Ferrari, medan Mercedes enbart låter teamet filma under helgens deltävling i Tyskland. Inget av båda toppteamen var inte med under den första säsongen av serien.

7) St Petersburg

IndyCar ska köra i ST Petersburg, Florida, i ytterligare fem år. Troligen kommer stadsbanan att vara värd för premiären över framöver.

8) Stig Blomqvist

Han fortsätter att tävla, den förre världsmästaren i rally. Han är en av fem svenskar i East African Safari Classic Rally som pågår i månadsskiftet november -december.

9) Pontus Tidemand

Han jagar en plats i WRC 2020 och det gör ytterligare sju av de förarna som kör i årets mästerskap. De förare som har längre kontrakt är Thierry Neuville (2021), Sebastien Loeb (2020), Sebastien Ogier (2020) och Esapekka Lappi (2020)

10) PG Andersson

Den förre juniorvärldsmästaren i rally kör Kolsvarundan. Han kör en Ford Fiesta R5 när Rally-SM fortsätter i Köping.

Motorstopp

Jorge Lorenzo

Spanjoren drabbades av frakturer på två kotor i ryggen under Nederländernas GP och fortsätter med sin rehabilitering. Tysken Stefan Brandl ersätter honom under de två kommande tävlingshelgerna.