Smeker muren - i 300 km/timmen

”Sjuka hastigheter för att vara en stadsbana”

Publicerad 2018-04-26

Så tajt är det när F1 kör i Baku

De smeker murarna på den gamla staden – i hastigheter som närmar sig 300 km/timmen.

I Baku väntar murar och en av årets snabbaste rakor.

– Jämfört med detta finns det gott om plats i Monaco, säger Nico Hülkenberg.

Nelson Piquet jämfört en gång F1 i Monaco med att köra helikopter i ett vardagsrum, men på de gatorna kör inte ens F1-bilar överdrivet fort eftersom det inte finns några riktigt långa raksträckor. I helgen väntar ett annat stadslopp, med helt andra hastigheter - och en av de snabbaste rakorna under F1-säsongen.

På gatorna i Baku kommer bilarna upp i över 300 km/timmen.

– Det är en stadsbana utan marginaler och du måste vara precis i din körning. Det är sjuka hastigheter för att vara en stadsbana, säger Marcus Ericsson till Sportbladet.

– Jag skulle säga att banan har två olika delar, den första är många raka kurvor i 90 grader och det är inte det roligaste, men den andra delen som går kring slottet har svepande kurvor och du slickar muren. Den delen är kul, utmanade och teknisk.

”Murarna väntar på dig”

Tillskillnad från många andra stadsbanor finns det bra omkörningsmöjligheter i Baku, Daniel Ricciardo vann exempelvis fjolårets deltävling trots att han startade från ruta tio. Banan har två långa raksträckor och på start/målrakan når bilarna upp i hastigheter över 330 km/timmen.

– Det är flera murar som bara väntar på sig och det är viktigt att du är riktigt modig, men inte går över gränsen, säger Renaults Nico Hülkenberg.

– Det är den snabbaste stadsbanan under året och det går att köra om på den långa rakan. Det är dessutom många 90-graders kurvor och flera svängar där vi trampar gasen i botten. Du får verkligen en kick när du flyger igenom. Med de nya, breda F1-bilarna är det dessutom extremt tajt, framförallt vid slottet och kurva åtta till tio. Jämfört med detta finns det gott om plats i Monaco.

F1-bloggen: Guiden till Azerbajdzjans GP i F1 - all statistik, fakta och senaste snacket.