”Många arga över att vi inkluderat kvinnor”

Publicerad 2015-09-07

EA Sports-producenten Sebastian Enrique om utvecklingen av Fifa 16

”Fifa 16” för med sig en liten revolution.

För första gången i seriens historia får kvinnliga fotbollsspelare ta plats i både spelet och på omslaget.

– De flesta människor har mottagit nyheten med öppna armar och varit väldigt positiva. Sedan har det funnits vissa dysterkvistar också, säger ”Fifa”-producenten Sebastian Enrique i en exklusiv intervju med Spela.

Vilka sorts reaktioner har ni fått efter att ni avslöjade att kvinnliga fotbollsspelare tar plats i ”Fifa 16”?

– De flesta människor har mottagit nyheten med öppna armar och varit väldigt positiva. Sedan har det funnits vissa dysterkvistar också… Många var arga och trodde att vi inte gjort något mer med spelet än att inkludera kvinnliga fotbollsspelare och så är det ju inte. När folk sedan frågar varför vi har inkluderat kvinnliga fotbollsspelare svarar vi att de är en del av fotbollens värld. Det är ett sätt att hylla fotbollen. Damfotbollen växer en hel del och är en självklar del av fotbollen överlag. Jag skulle säga samma sak om du frågade mig om varför vi inkluderat den argentiska fotbollsligan – för att det är en del av fotbollen!

Hur skulle du själv jämföra männens och kvinnornas fotboll i ”Fifa 16”? Det finns en del skillnader, rent stilmässigt.

– Absolut. En självklar sak är att de skiljer sig åt när det gäller det fysiska spelet. Om du tittar på damfotboll så finns det mer ytor, till exempel. Kvinnliga fotbollsspelare använder sig givetvis av sin fysik för att bemästra sin omgivning precis som män, men det finns ingen som är superstark som Didier Drogba. Abby Wambach är givetvis stark, men inte alls som Drogba. Kvinnliga fotbollsspelare har överlag god teknik, det i samklang med den något mindre fysiska aspekten ger större ytor. Sedan är målvakterna inte lika bra på att ta höga bollar. Allt det här bidrar till att forma ett annat sorts spel. Det känns verkligen annorlunda jämfört med herrarnas spel.

”Fantastiskt sätt att lära”

Berätta lite om nya hjälpguiden Fifa Trainer. Hur fungerar den?

–  Den är tänkt att hjälpa nya – och gamla – spelare att förstå spelet. Det är inget hjälpmedel som syftar att göra någon bäst i världen på ”Fifa”, men vad som är fantastiskt med det är hur det skänker insikt i vad man som spelare kan göra i specifika situationer. Har man funktionen påslagen, det sker genom att klicka ner vänsterspaken, så får du två knapp-alternativ hela tiden, två förslag på vad du kan göra när du till exempel närmar dig motståndarens box. Systemet håller dessutom koll på vad du gör – och ger dig allt eftersom allt mer avancerade alternativ. Det finns sex svårighetsnivåer för alla lägen ute på plan. Och det fina är att systemet står redo vad du än gör i spelet, du kan klicka fram hjälpguiden i alla spellägen. Jag själv har faktiskt lärt mig saker via hjälpguiden. Och jag har pratat med massvis av människor som kommit fram till mig och sagt saker som ”jag visste inte att man kan kunde göra ett långt inkast” eller ”jag visste inte att man kunde göra en studsande pass”. Det är ett fantastiskt sätt att lära sig spelet och få ett hum om det djup som finns.

”Hans död drabbade oss”

No Touch Dribbling, är det bara de riktigt bra spelarna som kan utföra den tekniken?

– Nej då, alla spelare kan göra det. Ronaldo och Messi är kanske mer effektiva, men alla har möjligheten att finta motståndarna med enkla kroppsjusteringar. Alla fotbollsspelare gör det, till och med klumpiga backar i tredjedivisionen.

Ni har inkluderat en rad nya fotbollsarenor i år, men en av dem är särskilt speciell för er i teamet: Portsmouths arena Fratton Park.

– Ja, det är till minne av Simon Humber, som gick bort i cancer i år. Simon var creative director för ”Fifa”-serien och han var en av killarna som skapade Ultimate Team. Jag kände Simon väldigt länge, jag har själv sysslat med ”Fifa”-serien i tio års tid. Han kämpade mot cancern i två års tid. Han hade en fantastisk attityd, alltid positiv, trots det mörka som drabbat honom. Hans död drabbade oss i teamet väldigt hårt. Simon var ett stort Portsmouth-fan så vi ville hylla honom genom att inkludera Fratton Park. Det var det minsta vi kunde göra. Hans arv finns överallt i ”Fifa”, vad du än vill prata om så kan jag berätta om en del av det som Simon var med och skapade.

Läs del 1 av intervjun här!

Missa inga spelnyheter!

Följ Nöjesbladet Spela på Facebook och Twitter!

Nyheter Recensioner Intervjuer Trailers