Därför gör svenska vikingaspelet miljonsuccé

Björn Berglund/TT

Uppdaterad 2021-03-18 | Publicerad 2021-03-13

Det råder vikingafeber i spelvärlden. Nästan sex miljoner spelare har dragit ut på äventyr i "Valheim" – och bakom succén står ett litet gäng utvecklare i Skövde.

– Det ligger nog helt rätt i tiden, säger Henrik Törnqvist, som är en av skaparna.

Det tog bara en vecka för "Valheim" att spräcka miljongränsen på spelplattformen Steam. Sedan dess har succén fortsatt. För några dagar sedan var man uppe i 5,7 miljoner sålda nedladdningar – och då är spelet inte ens klart. Än så länge finns det bara som "early access", en halvfärdig version som spelare köper och testar medan spelet utvecklas.

– Det är väldigt överraskande att det verkligen har växt sig så stort. Det känns konstigt och samtidigt väldigt roligt, säger Henrik Törnqvist vid den Skövdebaserade spelstudion Iron Gate, som har skapat spelet.

I spelet kan flera spelare tillsammans utforska en vikingainspirerad värld på land och till sjöss, bygga vikingaby och drakskepp, smida vapen och andra prylar samt kämpa mot monster från den fornnordiska mytologin.

En av hemligheterna bakom succén är att spelets upplägg passar så bra under pandemin, tror Henrik Törnqvist.

– När folk sitter hemma känns "Valheim" som ett bra spel att spela med sina vänner. Det fokuserar på byggande och samarbete och man kan göra saker i sin egen takt. Det blir ett sätt att hänga tillsammans, säger han.

Sexigt med vikingar

Dessutom är vikingar tacksamma som huvudpersoner. Det tycker Sebastian Badylak vid spelets utgivare Coffee Stain, som också håller till i Skövde.

– Det känns som en ganska flexibel mytologi, som kommer ur muntlig berättartradition där man liksom kan ta ut svängarna lite som man vill. Jag kan också tänka mig att tv-serien "Vikings" också har fått det här kulturarvet att framstå som lite sexigt och häftigt igen, säger han.

Omdömena från både spelare och proffskritiker tyder på att man har träffat rätt. Förutom många jämförelser med "Minecraft" har "Valheim" hyllats för sina levande spelvärldar och rafflande strider. Man har hämtat mycket inspiration från "Elder scrolls"- och "Zelda"-spelen, berättar Henrik Törnqvist.

– Vi ville göra något maffigt. Spelet består av tre delar. Byggande, utforskning och slagsmål. Att få ihop en bra balans är det svåraste. Det är byggandet som är det centrala i "Valheim", men vi ville ändå ha en nice story, säger han.

Marknadsföringen har också gett en skjuts, förklarar Sebastian Badylak vid Coffee Stain, som tidigare bland annat lanserat den virala succén "Goat simulator". Till "Valheim" rekryterade man lämpliga ambassadörer för att testa spelet redan i augusti förra året.

– Mycket handlar om att ha en kritisk massa av spelare när man släpper spelet så att det fort bubblar upp i listorna. Det är inga magiska trick, bara idogt arbete och att försöka fokusera på kvalitet.

"Slutar alltid med byggarstuga"

"Valheim" startade som ett enmansprojekt på fritiden för spelutvecklaren Richard Svensson. Något år senare anslöt kompisen Henrik Törnqvist. Båda tillbringade mycket tid som nybyggare i spel som "Minecraft" och "Terraria" och nu ville de skapa något liknande.

– Jag älskar spel där jag kan bygga grejer i en öppen värld. Det är en speciell känsla när man bara kan puttra omkring, bygga lite, samla lite ved, hugga lite sten. Det är nice. När vi själva spelar i testsyfte slutar det alltid med byggarstuga, säger Törnqvist.

I dag består Iron Gate av fem personer. Det betyder att det för tillfället går drygt en miljon spelare på varje anställd och nu har man minst sagt fullt upp.

– Vi kommer att utöka teamet sakta men säkert. Vi har precis påbörjat en anställningsprocess för att få in tre nya personer, säger Henrik Törnqvist.

"Stor klump med pengar"

"Valheim" kostar 20 dollar att spela. Så enligt enkel matematik har Skövde med god marginal fått ett gäng nya dollarmiljonärer, eller?

– Nej, det skulle jag inte säga. Men Iron Gate är ju ett aktiebolag, så företaget är kanske lite förmöget nu, säger Henrik Törnqvist.

Men vad företaget ska göra med pengarna har de inte funderat så mycket på, säger han.

– Vi har inte hunnit kolla på det där än. Och vi släpper spelet på Steam så vi har inte fått några pengar än. Det kommer en stor klump med pengar från Steam nästa månad antar jag.