Flygbolag vill väga passagerarna innan avfärd

Ny teknik kan göra invägningen lättare

Uppdaterad 2019-04-26 | Publicerad 2019-04-25

Snart kan flygbolagen börja väga passagerarna innan avfärd.

Att väga passagerarna innan de kliver ombord på planet kan spara stora kostnader för flygbolagen.
Ny teknik kan göra invägningen lättare – och mer anonym.

Att väga resenärer innan avfärd är ett kontroversiellt ämne, det råder det inga tvivel om. När Samoa Air införde obligatorisk vägning 2013 skapade det rubriker över hela världen. Syftet var att riktigt tunga människor skulle få säten med lite mer utrymme. Men flygbolaget införde även en prissättning som baserades på passagerarens vikt – så kallade ” pay as you weigh”-biljetter. Reaktionerna var starka.

Även Uzbekistan Airways har vägt sina passagerare en tid, likaså Hawaiian Airways som dessutom placerar sina resenärer efter vikt i planet. Finnair införde frivillig invägning under en period för att skaffa sig bättre kunskap om passagerares genomsnittsvikt.

Argument som diskriminering och mobbing har framförts, men nu har en ny invägningsteknik utvecklats som kan göra vägningen mer effektiv och anonym.

Ingen ser antalet kilo

Start up-bolaget Fuel Matrixs teknik kan hjälpa flygbolagen att beräkna bränslekostnaden exakt för varje flygning, rapporterar Lonely Planet.

I dag går de flesta flygbolag efter uppskattade medelvikter som European Aviation Safety Agency tog fram 2009. Enligt deras tabeller väger en man 88 kg, en kvinna 70 kilo och ett barn 35 kg om alla bär med sig ett handbagage. Men dessa mått ligger högre än de verkligen vikterna vilket gör att flygen bär med sig för mycket bränsle.

Den nya tekniken innebär att passagerarna vägs på ett mycket diskret sätt när de ställer sig på vågplattor vid bagageinlämningen. Ingen i närheten kan se deras vikt. Ett annat alternativ är invägning genom en kroppsscanner. All data ska hanteras och skyddas enligt GDPR, precis som man gör med ansiktsigenkänningsdata och biometriska data.

Här hittar du alla våra
reseguider!