Liseberg och Disneyland mest populära på Instagram

Uppdaterad 2018-04-18 | Publicerad 2017-05-22

Populära resmål. Disneyland och Liseberg.

Dokumentera resan med en #hashtag.

Eller sök nya äventyr och spännande attraktioner.

Nätreseföretaget Travelbird har sammanställt rankinglistan med destinationer i Sverige och i världen som har flest gemensamma hashtags på Instagram.

Liseberg i Göteborg och Disneyland i Kalifornien toppar överlägset.

Nätreseföretaget Travelbird har sammanställt listan med turistattraktioner i Sverige och i världen som är mest frekvent hashtaggade på Instagram.

Dubbelt så många

I Sverige toppar Liseberg i Göteborg överlägset rankinglistan med knappt 220 000 #hashtags före Gröna Lund och Öresundsbron. Den mest hashtaggade turistattraktionen i världen är Disneyland i Kalifornien, med nästan 15 miljoner, vilket är dubbelt så många som Eiffeltornet i Paris och där Walt Disney World i Florida är trea.

På den globala rankingen hamnar Liseberg på 76:e plats och Gröna Lund på 96:e.

Att hashtagga innebär att man taggar sitt innehåll för att berätta var man är, kategorisera innehåll eller förtydliga vad något handlar om.

Ungdomligt kommunikationsmedel

Hashtaggen är ju sökbar på vissa sociala medier där många människor, särskilt de som hör till millenniegenerationen, använder Instagram både för att söka och dela resmål och attraktioner.

Drygt hälften av alla som använder Instagram är mellan 18–29 år. 28 procent är mellan 30–49 år, elva procent 50–64 år och fyra procent är över 65 år.

Instagram.

Följ ämnen i artikeln