Flygresor i topp bland klagomål

Publicerad 2018-02-09

Försenare och inställda flyg är det som stör oss mest, enligt Konsument Europas statistik.

Flygresor var det vi klagade mest på under 2017, enligt färsk statistik.
Ökat medvetande om resenärens rättigheter tros vara orsak till att flyget sticker ut.
– Den mest lästa artikeln vi hade var om Air Berlins konkurs, säger Jolanda Girzl, chef för Konsument Europa.

Flygresor toppade Konsument Europas klagomålsstatistik för 2017. Flygtransporter stod för hela 30,4 procent av de 7414 kontakter som registrerats.

Anledningen kan dels bero på ökat resande och utvidgad kunskap om konsumentens rätt, menar Jolanda Girzl, chef på Konsument Europa.

– En stor orsak är att flygresorna ökar, vi svenskar är ett resande folk och det tror jag spelar roll, säger Jolanda Girzl.

Fler sökte information

Statistiken visar även att allt fler söker hjälp för konsumentproblem via nätet. Konsument Europa noterar att trafiken till webbplatsen ökade med 40 procent.

– Jag tror att webbtjänsterna och informationen om vilka rättigheter man som konsument har också påverkar. Om ett bolag går i konkurs eller om det är snöstorm ställs många avgångar in och det har hänt mycket i höst. Den mest lästa artikeln vi hade var om Air Berlins konkurs, säger Jolanda Girzl.

Det konsumenterna framför allt sökte efter på webbplatsen var försenat och inställt flyg, försenat och förlorat bagage, kontaktinformationen till Konsument Europa, handel inom EU, tull och moms samt frågor och svar om Air Berlins konkurs.

– Det är väldigt roligt att konsumenterna har hittat konsument Europa, säger Jolanda Girzl.

Följ ämnen i artikeln