Två olika regler för ersättning vid sena tåg

Publicerad 2018-06-25

Punktligheten för persontåg blev sämre i maj, enligt Trafikverket.

Midsommar är en av årets med trafikerade helger - och då väljer många i stället tåg.
Skulle det bli förseningar har du rätt till ersättning - men ha koll på hur lång sträcka tåget kör. Det är nämligen helt avgörande.

I fjol var det fullständigt tågkaos dagen före midsommar. En avkapad kabel skapade en brand utanför Stockholm med tågstopp som följd från förmiddag till sen eftermiddag.

Oavsett midsommar är tåg som färdmedel ett populärt alternativt - och det är lätt att det blir förseningar - om än bara en timme.

Men se upp - det finns nämligen två helt olika regelsystem vid tågförseningar.

Krångliga regler

– Det är inte lätt för konsumenten, det gäller att veta hur lång tågets linjesträcka är. Vid resor på tåglinjer över 15 mil gäller en EU-gemensam tågpassagerarförordning. Men för kortare sträckor, som i kollektivtrafik, gäller en svensk lag om kollektivtrafik, säger Christine Holst, vägledare och jurist vid Konsumentverkets Hallå konsument.

Det är alltså inte hur långt resenären åker av sträckan som avgör, utan hur lång själva tågrutten är.

Enligt EU-reglerna får att varje land ha inhemska regler för kollektivtrafik, och det har Sverige valt att införa från 2016, berättar Holst.

Men båda regelverken ger resenärerna rätt till ersättning när tågen blir sena, fast reglerna skiljer sig lite åt.

– Om man reser med ett tåg som kör längre än 15 mil har man rätt till ersättning om tåget blir försenat 60 minuter eller mer. Då ska man få tillbaka 25 procent av biljettpriset. Är det över 60 minuter har man också rätt till mat och dryck. Om man vet på förhand att förseningen kommer bli mer än 60 minuter ska man erbjudas att få pengarna tillbaka eller få boka om, säger Christine Holst.

Många resenärer har klagat över att tågets avgångstid flyttas fram lite i taget, trots att ett rejält rälsbrott eller en nedriven kontaktledning brukar ta timmar att få ordning på. Men det ger inte automatiskt resenärerna rätt att boka av eller boka om, när avgångstiden flyttas bara lite, förklarar hon.

– Det är bara när man skäligen kan tro att tåget blir mer än 60 minuter försenat.

Få tillbaka månadskort

Vid kortare resor är tidsgränsen för ersättning lägre.

– Om man reser i kollektivtrafik och det blir 20 minuters förseningar ska man få ersättning med 50 procent av biljettpriset. Det gäller även vid månadsbiljetter, då räknas resans pris fram utifrån vad den skulle ha kostat. Om förseningen är mer än 20 minuter har man också rätt till ersättning för att ordna sin egen resa, till exempel åka taxi eller bil. Maxbeloppet är en andel av prisbasbeloppet, omkring 1 100 kronor.

Lokaltrafikresenärer har också rätt att häva sina köp av månadskort vid återkommande tågtrassel.

– Om avgångarna hela tiden försenas och ändras, och det kan anses vara ett väsentligt fel, har man rätt att häva köpet och få tillbaka kortets pris, säger Christine Holst.

Så gick det i maj:

  • Punktligheten för persontågen under maj i år blev 85,2 procent. Det innebär att 74 245 av 87 160 planerade persontåg kom fram till sin slutstation i rätt tid. Det är 4,5 procentenheter lägre än för april 2018.
  • Sämst går det för långdistanstågen, där bara 63,2 procent kom fram i tid under maj.
  • Enligt Trafikverket beror försämringen av punktligheten på väderutmaningar, som torka och värme, samt gräs- och skogsbränder.
  • För att ett tåg ska anses vara punktligt ska det komma fram senast fem minuter efter tidtabellen.

Källa: Trafikverket