Robot hjälper vilsna resenärer hitta rätt

Uppdaterad 2015-12-03 | Publicerad 2015-12-02

Roboten Spencer – din vän i flygplatsmyllret

En robot cirkulerar just nu på flygplatsen Schiphol och hjälper resenärer som har gått vilse.

Orsaken till initiativet?

Oönskade kostnader när ovana passagerare missar sina flyg.

Älskade Gran Canaria – reseguide till favoritön
Tycker du att det kan vara en mara att hitta rätt på olika flygplatser? Har det hänt att du till och med har gått vilse och missat flyget? Då är lösningen nära.

Den här veckan provkörs nämligen roboten Spencer på flygplatsen Schiphol i Amsterdam och den ska lotsa resenärerna rätt när de har gått vilse.

Läser ditt beteende

Den smarta roboten ska bland annat ha förmågan att läsa av människors beteenden och kunna märka om någon i en grupp inte hänger med.

Projektet finansieras av EU-kommissionen och forskare och företag från fem olika länder hjälps åt för att utveckla roboten. Bland annat har forskare från Örebro universitet bidragit till att Spencer kan kartlägga sin omgivning.

Oönskade kostnader

Det var flygbolaget KLM som tog beslutet att utveckla roboten för att undvika onödiga kostnader som uppstår när vilsna passagerare missar sina flyg. Efter provkörningen i Amsterdam ska Spencer finjusteras och förväntas sedan vara färdig att användas fullt ut i mars 2016.
Kärleken till Kapstaden – i extra tjock reseguide