Allt fler väljer regnbågsresor

Uppdaterad 2018-07-27 | Publicerad 2007-11-21

Organiserade gay-resor ny trend i Sverige

Nu har de organiserade homoresorna kommit till Sverige. Den kräsna gaytrottern får fler och fler destinationer att välja mellan.

- Det här är en marknad som ökar, säger Michael Fältskog på gayinriktade resebyrån Fieldwood.

Gayresenären har både pengar och efterfrågar specifika resmål. Det har Michael Fältskog och Pontus Nilsson tagit fasta på. Sedan årsskiftet driver de Ystadbaserade resebyrån Fieldwood, som till femtio procent satsar på organiserade gayresor.

- Vi ser positivt på marknaden, säger Michael Fältskog och nämner Sitges utanför Barcelona som en populär destination.

Mykonos, Miami, Madrid. Det har alltid funnits områden i området där gaytrottern kan känna sig hemma. Regnbågsflaggor utanför kaféerna och strandremsor anpassade till avskildhet. I USA är resor som vänder sig till en HBT-publik inget ovanligt.

Gayresenärer ny affärsidé

Men för Sverige är det inte förrän på senare år man har börjat titta på homoresenären som en affärsidé. Enligt Vings informationschef Magdalena Öhrn vänder sig resejätten till målgruppen via annonser i gaytidningen QX och i samarbete med Pride-festivalen. Ving har märkt en efterfrågan av gayresemål såsom Kapstaden och Rio de Janerio, något som gör gruppen högintressant.

Kanarieöarna populärt

- Det är en köpstark målgrupp som uppskattar bra boende och restauranger. Renässansen för Kanarieöarna som resmål har gjort att fler homosexuella reser till framförallt Gran Canaria och Las Palmas, säger Magdalena Öhrn.

Även Fritidsresor försöker nå gayresenärerna genom reklam i QX och har både sökt efter reseledare i ”regnbågens alla färger” samt puffat för metropoler som New York. Marie Malmros, informatör på Fritidsresor, betonar att man inte betraktar gaypubliken som en kollektiv grupp.

- Det är intresset som styr och då kan det förekomma att många frågar efter specifika restauranger och barer när de väl är framme på plats.

Följ ämnen i artikeln