Guldmobilen till Sportbladet

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-11-05

Utsedd till "Årets sporttjänst i mobilen”

Aftonbladets mobilchef Niklas Silow: Jättekul att vi har fått erkännande att vi är bra på sport.

Allt fler läser Aftonbladet i mobilen.

Nu har Aftonbladet Mobil vunnit en Guldmobil i Årets sporttjänst.

– Det är jättekul att vi har fått ett erkännande att vi är bra på sport, säger Niklas Silow, chef för Aftonbladet Mobil.

Så här lyder tidningen Mobils motivering till Sportbladets guldmobil.

”För en storsatsning på att tidningens webbinnehåll ska vara tillgängligt i mobilen – bloggar, tv, direktrapportering från heta matcher och en störtflod av sportnyheter.”

För nionde året i rad delar tidningen Mobil ut Guldmobilen. Aftonbladets mobilsajt mobil.aftonbladet.se var nominerad i två klasser, årets nyhetstjänst och årets sporttjänst.

– Det är alltid roligt att nomineras och få bekräftelse på vad man har gjort, säger Niklas Silow, chef för Aftonbladet Mobil.

Uppskattas hos läsarna

Aftonbladets stora satsning på sport har också uppskattats hos läsarna.

– Våra sportapplikationer för Iphones har blivit en väldig succé. De har legat på topplistorna i Appstore under hela hösten. Vi har ökat trafiken markant, och hade 1,2 miljoner sidvisningar i apparna. Det slår alla andra, säger Niklas Silow.

Och i kväll vann Aftonbladet Guldmobil i Årets sporttjänst.

– Det är jättekul att vi har fått ett erkännande att vi är bra på sport, säger Niklas Silow.

– Grunden är den sportjournalistiken som Aftonbladet står. Sedan har vi anpassat det för mobilen.

Överlägset störst

Men han poängterar att viktigast är att läsarna gillar mobilsajten - vilket siffrorna också visar.

– Vi har över 200 000 unika läsare i veckan och är överlägset störst. Det är det viktiga, säger Silow.

För att behålla greppet om förstaplatsen så lanseras flera nyheter under hösten. I går startade "Dagens mobilfråga" där läsarna kan rösta på en aktuell fråga.

– Det är första steget mot en ökad interaktivitet som våra läsare kan ta del av.

Sedan någon vecka är det möjligt att "dela" Aftonbladets artiklar med dina Facebook-vänner. Även detta ett medvetet val för att öka helheten som sajt och komplement mot sociala medier.

– Vi är på gång och fler nyheter kommer, säger mobilchefen Silow.