Pehrson om Sabunis uttalande om mångkultur: ”Svårt att tro”

Publicerad 2019-06-07

Nyamko Sabunis uttalande om att mångkultur inte är något att eftersträva har skakat om Liberalerna.

Utmanaren om partiledarposten, Johan Pehrson, säger:

– Jag har svårt att tro att min kollega skulle vara emot mat, musik, kläder. Det stora som är viktigt att prata om är religionens plats i samhället.

Nyamko Sabuni, Johan Pehrson och Erik Ullenhag vill alla efterträda Jan Björklund som partiledare för Liberalerna.

Under helgen intervjuades Sabuni i Expressen och slog då fast att visionen om det mångkulturella Sverige bör begravas.

– Mångkultur är inte något att eftersträva. Vad vi behöver är tvärtom att skapa en känsla av tillhörighet, och något som håller oss samman, sa hon bland annat.

”Bort med skräckkultur”

Uttalandet från den tidigare integrationsministern i Fredrik Reinfeldts regering har väckt uppmärksamhet.

När Johan Pehrson gästade Aftonbladet Morgon på fredagen fick han frågor om sin partikamrats uttalanden.

Först svarar han att frågan är två olika, dels vilken migrationspolitik Sverige ska ha och sedan vad som ska ske när människor fått rätt att stanna.

– Jag är en stark anhängare av en tydlig integrationspolitik, men det betyder ju inte att man inte ska få ha med sig en annan kultur. Däremot finns det vissa begrepp som kallas kultur, skräckkultur eller så kallad hederskultur. Det är bara att stänga av, ta bort, försvinn, säger han.

– Hederskultur, som går ut på att begränsa friheten för dig, mig eller var man nu verkar och finns, den typen av kultur måste man vara väldigt tydlig med att man är emot.

Viktigt prata om religionens plats

När programledaren Amie Bramme Sey påpekar att de flesta väl är överens om att hederskultur är dåligt, men att ordet mångkultur står för något positivt för många människor, instämmer Pehrson och säger att också han ser det positivt i den meningen.

– Ja då ser jag också det positivt. Jag har så svårt att tro av mediauppgifter att min kollega Nyamko Sabuni skulle vara emot mat, musik, kläder. Det stora som är viktigt att prata om är ju religionens plats i samhället. Jag är en stark vän av den sekulära staten, religion är något fantastiskt men det är en privatsak som ni och jag får sköta själva.

Ska utvärdera regeringssamarbetet

I Aftonbladet Morgon slår Johan Pehrson också fast att L ska utvärdera samarbetet med Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centerpartiet i januari 2022, i god tid före valet på hösten samma år.

Pehrson själv lutar åt att L mår bäst i en borgerlig omgivning där den gamla Alliansen samarbetar.

I programmet beskrivs Sabuni stå till höger i Liberalerna och Ullenhag till vänster. Pehrson placerar sig själv mellan dem – i mitten. Samtidigt kallar han sina konkurrenter för ”otroligt bra liberaler”.

• Vill du ha politiknyheter direkt i ditt flöde? Klicka här och gilla Aftonbladet Samhälle på Facebook!