Ryssland pumpar ut desinformation via USA

MSB skickar ut en varning inför EU-valet

Publicerad 2019-05-15

Ryssland pumpar ut desinformation om invandring, sexbrott och religion i europeiska länder.

Inte sällan tar den vägen via USA – i syfte att ”tvätta” uppgifterna.

– Ju närmare valet man kommer, desto större är risken att man kan trycka in rena lögner, säger Mikael Tofvesson, enhetschef på MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

”Svenska feministregeringen beordrar polisen att inte utreda våldtäkter”. ”Svensk stad tillåter muslimska böneutrop, men förbjuder kyrklig klockringning.”

Rubrikerna är exempel på rysk desinformation, identifierad av EU-kommissionen som har ett särskilt team som arbetar med frågan. Desinformationen skrivs av pro-ryska sajter och sprids ofta vidare av personer i Sverige.

I EU-valrörelsen riktas särskilt angreppen mot Tyskland och Frankrike.

– Man vill skapa splittring mellan EU-länder eller göra så att medborgare får minskat förtroende för EU, säger en tjänsteman på EU:s utrikestjänst.

Går vägen via USA

Medlemmarna i teamet som arbetar med den ryska desinformationen vill av hänsyn till sin säkerhet inte bli citerade med namn. Enligt deras kartläggning lägger Ryssland årligen 1 miljard euro på intern och extern propaganda. 300 miljoner euro går till den ryska statliga nyhetsbyrån Rossija Segodnja där RT och Sputnik ingår.

Nyheterna som förmedlas kan handla om att skapa motsättningar mellan en ”elit” och ”folket”, att homosexuella styr i hemliga nätverk eller att Västeuropa står inför en nära förestående kollaps.

Det är inte ovanligt att den ryska desinformationen går via USA innan den når nyhetskonsumenter i Sverige. Enligt kartläggningen finns det flera amerikanska sajter som sprider ”ryska narrativ” och som ofta plockas upp av svenska grupper. Genom att först spridas till USA ”tvättas” desinformationen. Amerikanska sajter har i regel högre trovärdighet än ryska. Den som sprider den i Sverige behöver heller inte hänvisa till ryska nyhetskanaler.

Använder sig av Mellanöstern

Exempel på amerikanska sajter som sprider rysk desinformation är ”Southfront” och ”Strategic culture foundation”.

– Situationen i Mellanöstern är exempel på något som ofta används på de här sajterna. Problematiken ger en möjlighet att skriva på ett sätt som lockar en traditionell vänster, som är fascinerad av Palestinafrågan, eller en höger som dras till antisemitism, säger tjänstemannen på EU:s utrikestjänst.

Desinformationen har ökat i länder som Tyskland och Frankrike i samband med valrörelsen. I Sverige ser teamet ingen tydlig ökning. En anledning kan vara att Ryssland anser att Sverige är ett för litet land i sammanhanget.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, arbetar med desinformation från främmande makt kopplat till EU-valet. Myndigheten har hittills inte observerat någon större påverkanskampanj riktad mot EU-valet i Sverige.

Varnar för saker som gör dig riktigt upprörd

MSB:s enhetschef Mikael Tofvesson säger dock att det finns en pågående generell kampanj där främmande makt försöker få oss att ändra uppfattning om vårt land. Ju närmare valet vi kommer, desto större är risken att man försöker sprida rena lögner, säger han.

– För att lura någon måste man ta i ganska hårt. Ett sätt att lyckas är att gå på känslor. Vi vill därför varna människor för om man ser något som gör att man blir riktigt arg och upprörd. Om vi inte kan avslöja att det inte stämmer förrän efter valet, då har vi förlorat hur som helst.

MSB:s råd är att undersöka var informationen kommer ifrån, om källan är trovärdig eller jobbar utifrån en agenda.

– Håll huvudet kallt, säger Mikael Tofvesson.

Läs också: Så riggas ett val by abgrafik - Infogram