Så blir fikagrupp för mörkhyade viktigare än debatt om jobben

Skärmdump från Donald Trumps Twitter.

Programmerade robotar låg bakom var tredje positiv tweet om Donald Trump efter första presidentvalsdebatten.

Jag försöker så gott det går att följa konton på sociala plattformar som jag vet kommer att höja mitt blodtryck. Ett konto jag och nästan 13 miljoner andra tar del av på Twitter är @RealDonaldTrump. Vad han skriver är inte längre särskilt intressant. Han är trots allt galen. Det är istället vad som händer efter att han skickat iväg tweeten som är oerhört fascinerande. Twitter visar - till skillnad från Facebook - svar till tweets i tidsordning. Det spelar ingen roll om du har många följare eller många likes, är du först så är du också störst. Första svaret till en tweet hamnar längst upp och får ett fantastiskt läge att synas för de användare som vill fördjupa sig i tweeten. Användare som till exempel vill se svaren till Donald Trumps tweet kan göra så genom att öppna den tweeten i ett eget fönster. I mobilen syns då två saker. Donald Trumps tweet och det första svaret. Det här är vad vi skulle kunna kalla för guldsitsen för opinionsbildning för dem som saknar stora konton.

Att bli först handlar om millisekunder. Du ska veta exakt när han ska twittra, förbereda en tweet och slå till så fort du får chansen. Det är inte möjligt. Trots detta har kontot “Patriotic Pepe” varit först eller topp tre på varenda Trump-tweet i mer än sex månader nu. “Pepe” är en tecknad grön groda som av flera anledningar tagits över av Trump-svansen, även kända som “alt-högern” i USA. Patriotic Pepe twittrar dagligen exakt lika många gånger som Donald Trump. Tweetsen är uteslutande pro-Trump och anti-Clinton. De är ofta helt obegripliga och saknar nästan alltid anknytning till Trumps tweets. Ibland följer en bild med i tweeten, andra gånger en hashtag. Patriotic Pepe växer stadigt och får tack vare sin vad Trump skulle kalla för “prime location” nya följare och många retweets. Men, och det här är ett stort men, vad många inte verkar förstå är att Patriotic Pepe är en programmerad robot - även kallad bot.

Det är ett konto vars grundare skapat för att förstärka och förhärliga bilden av Donald Trump. Patriotic Pepe-roboten är inställd på att ta kontroll över den viktiga ytan och därmed förhindra att det första Trumps följare ska mötas av är negativa svar till hans senaste spya.

Patriotic Pepe är inte ensam. Enligt forskare på Oxford Universitet låg botar bakom en tredjedel av alla Trump-tweets mellan första och andra presidentdebatten. Fenomenet är inte isolerad till Trump. En femtedel av Hillary Clintons tweets var egentligen bara botar som matade ut spam.

Botarna stannar inte där. Det finns botar som matar botar. Det byggs en bot för att svara Trump och ytterligare en för att retweeta och gilla boten svaret. Och så vidare. Det här leder till en massa tweets som fördummar och försvårar alla möjligheter till rimliga konversationer. Du dränks i flödet. Botar avtrubbar politisk debatt. Det finns dem som köper fejkanvändare till sina botar för att öka deras relevans. För några dollar kan du köpa tusentals följare till ditt konto. Sen ställer du in din bot så att den ska följa användare automatiskt. Plötsligt framstår boten som en person som 1. har åsikter, 2. har följare. 3. följer andra. 4. får många likes och delningar. Den här personen måste vara viktig!

Genom att manipulera en - i valtider - viktig social plattform kan man också sätta agendan. De som inte kan eller vill bygga botar skapar istället tiotals konton som de manövrerar med verktyg som tweetdeck, där du kan enkelt mata ut tweets från många konton samtidigt. Traditionella medier har ofta för låg kunskap om hur opinionsbildning fungerar på globala, sociala plattformar. Ofta låter de sig luras att tro att ämnet är oerhört viktigt och förankrat bland allmänheten baserad på antalet tweets och delningar. Det leder till att frågor som är så irrelevanta för den stora allmänheten plötsligt tas upp på bästa sändningstid. Så lyckas traditionella medier förvränga verkligheten för sin publik.

Opinionsbildning handlar lika mycket om argument som vilka ämnen som får utrymme och med den här taktiken lyckas man göra små, och för den stora massan irrelevanta frågor, till viktiga.

I stället för att prata om och debattera jobben, skolan, välfärden så luras vi till att skrika oss hesa om vilka som får delta på bokmässan i Göteborg och ett litet gäng som äter bullar och pratar om sina upplevelser av att ha lite mörkare hy eller annorlunda namn än andra i Sverige. Svenskar som inte lever sina liv på sociala medier och som fortfarande förlitar sig på traditionella medier för att förstå världen måste undra vad det är som pågår i Sverige när den här typen av frågor dominerar nyheterna dag efter dag.

Vi verkar uppskatta enkelheten med filterbubblor, att förstärka och fastna i vår bild av världen och vad är bättre än botar som gör det för oss? Istället för att göra något energikrävande som att utmana sig själv låter vi istället botar och troll övertyga oss om att vi har rätt. Jag vill gärna skriva att det här är något som vi svenskar kommer bli bättre på att förstå. Men allt tyder på det motsatta.