4,4 miljoner svenskar följde valet på Aftonbladet

Valet 2018: Ingen vann – men flera utropar sig till vinnare

I dag vaknade Sverige till ett politiskt läge som är mer laddat än någonsin. Vem ska styra landet? De sista rösterna som räknas kan avgöra.

Vad vi däremot vet redan nu är att svenska folket vänder sig till Aftonbladet för att följa och förstå valdramatiken.

Lena K Samuelsson, Aftonbladets publisher, skriver om valet 2018.

Under valdagen hade Aftonbladet rekordmånga 4,4 miljoner unika besökare.

Under en valrörelse står inte bara politiken i fokus utan också journalistiken. Klarar medierna uppdraget? Är vi relevanta för läsare, tittare och lyssnare? Navigerar vi rätt bland utspel och floskler? Granskar vi och kräver besked av den som vill ha makt? Bidrar vi till förståelse och insikt?

Svaret, så här dagen efter ett historiskt val, måste bli ett ja.

Tv-kanaler, radio, morgon- och kvällstidningar och lokaltidningar erbjöd väljarna en omfattande, snabb och fördjupande rapportering. Många redaktioner ute i landet är pressade, men likväl förmår Helsingborgs Dagblad, Nerikes Allehanda, Norran och alla de andra axla det demokratiska uppdraget på ett sätt som saknar motstycke i andra länder. Det ska vi alla vara stolta över.

4,4 miljoner svenskar följde valet på Aftonbladet.

Engagemanget ökade

För partierna mäts framgången i antal röster och mandat. På samma sätt är siffror viktiga i medierapporteringen – genom att mäta förstår vi bättre om vi har lyckats göra ett bra jobb.

På Aftonbladet kunde vi redan i mitten av förra veckan se hur engagemanget bland våra läsare och tittare ökade. Trafiken till Aftonbladet växte dag för dag i takt med intresset för valet och under valdagen hade vi den näst högsta trafiken i Aftonbladets historia. Endast terrorattacken på Drottninggatan den 7 april förra året var en starkare trafikdag.

4,4 miljoner unika besökare under en dag säger något om svenska folkets engagemang för valet och det politiska spelet. Våra användare är genuint intresserade. Tendensen med en stegrande trafik dagarna före valet fanns även 2014, men i år var effekten mycket kraftigare.

Rekord i sidvisningar

4,4 miljoner säger också något om Aftonbladets position – vid stora pågående nyhetshändelser väljer svenskarna Aftonbladets sajt och tv-sändningar för att få senaste nytt, analyserna, intervjuerna och kommentarerna.

Framgång kan också mätas i hur mycket varje besökare tar del av på sajten: vi hade i går över 45 miljoner sidvisningar, även det rekord. Men än viktigare – ett bevis på att vi lyckas vara relevanta för våra läsare.

Aftonbladets styrka ligger i nyhetsrapporteringen, vår valvaka och morgonens fortsättning drog rekordstor publik. Vi träffade väljare runt i Sverige, från Malmö till Boden. Vi rapporterade direkt från partiernas valvakor. En strid ström med spännande och kunniga gäster kom till Aftonbladets studio och våra egna kommentatorer och opinionsbildare gav perspektiv och analys på utvecklingen. I ett ständigt pågående nyhetsflöde rapporterar vi live timme efter timme. Och så lär det fortsätta tills läget i landet klarnat.

Fantastisk tv-vecka

Lite extra roligt att Aftonbladet haft en fantastisk tv-vecka. Enligt MMS, som står för den officiella mätningen av video online, hade Aftonbladet drygt 9,4 miljoner videostarter under valdagen – nytt rekord. Bara Aftonbladets valvaka startades nästan 3,5 miljoner gånger – överlägset flest av alla aktörer.

Vi ser också att tittarna stannar kvar länge. Aftonbladet Morgons extrasändning, som inledde valdagen, hade över 21 minuters tittartid i snitt. Det är ungefär samma snittid som TV4 hade på sin valvaka online och ett bevis för att ett traditionellt tidningshus mycket väl kan ta upp konkurrensen med linjär-tv:s valvakor.

I dagens medielandskap räcker det dock inte att möta användarna på den egna plattformen. Över en miljon hittade till oss via sök, vi fick rekordmånga besökare från sociala medier. Och särskilt glädjande att våra Plus-prenumeranter läste rekordmycket av det fördjupande och förklarande material vi gör särskilt för dem.

Förtroendet och engagemanget avgör

För mig som journalist är en valnatt något alldeles särskilt, en uppvisning i journalistik när den är som bäst, smartast och mest relevant. Läsarnas engagemang visar att de litar på oss och vår rapportering. Det är avgörande för att lyckas. Det är ett ansvar som vi tar på största allvar.

Därför är det inte bara rekordsiffror som räknas för oss, det är läsarnas förtroende och engagemang som avgör vår framgång.

Stort tack till alla er som väljer Aftonbladet, i går, i dag och i morgon.

Vi ska göra vårt allra bästa för att förtjäna er tillit.