Regeringens budget är en chock för klimatet

Ökat stöd till biltrafik – men inte till elbilar

Den nya regeringens första budget är en klimatchock.

Systematiskt stöds biltrafik jämfört med andra transporter.

Enligt Sveriges miljömål ska utsläppen från inrikes transporter ha minskat med 70 procent om sju år jämfört med 2010.

Det målet kommer inte att nås med regeringens politik. Elisabeth Svantessons (M) förstlingsverk som finansminister ger klimatkramare rysningar. Den innehåller en systematisk satsning på biltrafik. Elbilar missgynnas till förmån för bilar som körs på fossil bensin och diesel.

 

I sin regeringsförklaring i oktober sade statsminister Ulf Kristersson (M) så här:

– För det tredje kommer regeringen understryka energipolitikens betydelse för klimatpolitiken. Det energipolitiska målet ändras från 100 procent ”förnybart” till 100 procent ”fossilfritt”.

Men det gäller alltså inte biltrafiken. I alla fall inte under de närmaste åren. Då ökar tvärtom den fossila förbrukningen.

• Budgetens enskilt största satsning går till att göra det billigare att köra bil på bensin och diesel. Sju miljarder satsas på att sänka priset med 14 respektive 41 öre vid pumpen billigare för hushåll och företag. Sänkningen gäller i tre år.

En tankning på 50 liter blir alltså sju respektive 20:50 kronor billigare i dagens prisläge. Är det värt sju miljarder? Många skulle säga nej.

– Väldigt många tycker fortfarande att det är för dyrt att tanka, sade Elisabeth Svantesson under budgetpromenaden från finansdepartementet till riksagen.

• Lika mycket pengar sparas in på att helt dra in stödet för inköp av elbilar och laddhybrider. Det uppgick till 70 000 respektive 20 000 kronor.

 

Elisabeth Svantesson förklarade stoppet, som infördes med ett dygns varsel, med att elbilar nu kostar ungefär lika mycket som en konventionell bil. Och att stödet är för dyrt, kostar för mycket pengar. Det tycker hon däremot inte att bensin- och dieselsubventionen gör fast den summan är lika hög.

Det slopade elbilsstödet beräknas minska försäljningen av elbilar enligt branschorganisationen Mobility Sweden, tidigare Bil Sweden.

• Reseavdraget, skatteavdraget för resor mellan bostad och jobb, skulle gjorts om nästa år för att få en större klimateffekt och tydligare landsbygdsprofil. Den förändringen skrotar den nya regeringen redan innan den införts.

I stället återgår allt till det gamla. Förutom att avdraget för resor med bil höjs med 18,50 per mil till 25 kronor. En motsvarande höjning för kollektiva resor görs inte. 1,6 miljarder kostar kalaset.

• Om drygt ett år, 2024, sänks reduktionsplikten till EU:s miniminivå.

Att minska inblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel gör att vallöftet om att sänka priset på diesel med tio kronor vid pumpen kan uppnås. Men det beräknas också öka utsläppen av koldioxid med omkring tio procent.

• 750 miljoner tas från underhåll av järnvägar (klimatsmarta) och läggs över till vägar. Åtgärden förklaras med att järnvägsunderhållet i alla fall inte skulle bli av. Hur vet man det?

Elisabeth Svantessons (M)

 

Vissa förslag som regeringen vill genomföra är dock bra för klimatet. Ett är fler laddstolpar för elbilar, särskilt på landsbygden. Ett annat att stödet för att köpa och installera solceller blir kvar. Och att hushållen ska få stöd för att energieffektivisera sina småhus, särskilt de som värms med gas eller direktverkande el. Däremot slopas skatten på att bränna sopor för att öka produktionen av kraftvärme.

Inrikes transporter är den enskilt största källan till utsläpp av växthusgaser i Sverige. De står för drygt 15 procent av utsläppen. Industrin, den näst största utsläpparen, står för 14 procent.

När FN:s årliga klimatkonferens öppnade häromdagen i egyptiska Sharm el-Sheikh sade FN:s generalsekreterare António Guterres:

– Vi kör raka vägen mot ett klimatinferno med foten stadigt på gaspedalen.

Regeringen trycker ner pedalen lite mer än den redan var nedtryckt.

Regeringens klimatlista

  • Sänkt bensinpris i två omgångar, tillfälligt under tre år.
  • Dyrare elbilar
  • Minskat järnvägsunderhåll
  • Billigare bilresor till jobbet

Gå med i vår opinionspanel

Vill du vara med och svara på Demoskops undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om exempelvis samhällsfrågor och politik? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.