Mejla

Lena Mellin

Billigare priser för lånade pengar

Staten lånar totalt 21 miljarder för billigare bensin, diesel och el

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

KOLUMNISTER

Vissa har svårt att få pengarna att räcka. Oppositionen gapar och skriker. Och det är snart val.

Därför lånar regeringen ytterligare 14 miljarder för att kompensera hushållen för höjda priser.

En minst sagt märklig ny tradition.

Redan i januari meddelade finansminister Mikael Damberg att hushållen skulle kompenseras för de höga priserna med högst 2 000 kronor i månaden under tre månader. Kostnad: Sju miljarder.

Nu är det dags för nästa stödpaket på grund av högre energipriser i spåren av kriget i Ukraina. Kostnaden denna gång är mer än det dubbla. Drygt 14 miljarder.

Man kan säga mycket om det här paketet. Men vi ska begränsa oss till samhällsekonomin, privatekonomin, klimatet, rättvisan och politiken.

Man kan tycka att hela idén är ett ofog. Staten kan inte ställa upp och kompensera alla människor så fort en prishöjning blir lite smärtsam.

– En exceptionell händelse, sade Damberg om elpriskompensationen. Det säger han inte längre. Nu varnar han för framtida kostnader i stället:

– Det finns inga gratis luncher, som han formulerade det under presskonferensen.


Politiskt är det lätt att förstå att regeringen för andra gången på tre månader går in och stöttar privatekonomin för massor av hushåll. Det beror på att det snart är val. Att oppositionen jagar dem med nya förslag om grandiosa skattesänkningar vid bensinmacken och att vissa människor på allvar knappt klarar av att betala den 35-procentiga prisökningen på drivmedel till bilen.

Eftersom regeringen under Magdalena Anderssons ledning till varje pris vill vinna valet i höst finns det inte så mycket att välja på. Lugna väljarna och täppa till truten på oppositionen.

Det är precis vad de vill få gjort med 14-miljarderspaketet.

Men är det bra? För privatekonomin är det välkommen olja för många hushåll. Bilägare får en tusenlapp. Elkonsumenter har chans till lika mycket. Bor man i glesbygd kan det bli en 500-lapp till. Barnfamiljer kan få höjt bostadsbidrag. Och alla som tankar bensin eller diesel får skatten på drivmedlet sänkt med först en 50-öring och sedan 1,30 per liter vid pumpen.

Mikael Damberg höll pressträff.

Den första sänkningen kommer redan 1 maj och är permanent, eller snarare så permanent som något kan vara i vår föränderliga värld. Den andra gäller från 1 juni till och med sista oktober.

Man kan nog räkna med att det är bra även för samhällsekonomin. Alternativet hade lätt kunna bli att människor på grund av höga el- och drivmedelspriser höll hårt i plånboken, hårdare än de förmodligen gör efter regeringens nya förslag. Det är bra för den inhemska konjunkturen och för sysselsättningen.


Men skattesänkningarna och bidragshöjningen och de övriga förslagen betalas med lånade pengar. Det kan uppfattas som dåligt men behöver inte vara det. I det läge vi nu befinner oss i kan det vara rätt att skjuta upp betalningen tills den ekonomiska solen skiner lite starkare än den gör nu.

Klimatet är ingen vinnare på paketet. Sänkt skatt på bensin och diesel i två steg kommer leda till att vi kör mer än vi annars skulle gjort. Samma effekt har att den automatiska uppräkningen av skatten då samma produkter sätts på paus. I normal fall ökar skatten lika mycket som BNP varje år.

Det gäller även att den ökande inblandningen av bioenergi i bensin och diesel tills vidare stoppas. Skatten på den är högre än den vanliga bensinskatten och får inte sänkas enligt EU.

Det var de dåliga klimatnyheterna. Den goda att bonusmalussystemet som ska få oss att köpa mer miljöanpassade bilar får ett tillskott på fyra miljarder kronor. Fler ska alltså kunna köpa skattesubventionerade miljöbilar.

Men de har en tendens att hamna i storstädernas mest välbärgade områden. De bidrar alltså inte till minskad segregation utan tvärtom.

Orättvist skulle man också kunna kalla att pensionärer inte får höjt bostadstillägg medan barnfamiljerna får det. Pensionärerna får nöja sig med det nya garantitillägg som de kanske kan börja kvittera ut från augusti. Enligt finansminister Mikael Damberg.

14 miljarders-paketet

I år

  1. Sänkt skatt på diesel och bensin med 1,30 per liter 1 juni till och med sista oktober Till det ska läggas en permanent sänkning med 0,50 från 1 maj.
  2. Särskild drivmedelskompensation till privatpersoner som äger bil med totalt en tusenlapp. De som bor i stödområde 1,2 och 3 får ytterligare 500 kronor.
  3. Mer pengar till klimatbonus. Ytterligare nära fyra miljarder. Ger upp till 70 000 i klimatbonus till den som köper en elbil och högre skatt till den som inte har det.
  4. Elpriskompensation förlängs med en månad till och med mars. Högst 1 000 kronor för förbrukning från 400 kilowattimmar i månaden.
  5. Tillfälligt höjt bostadsbidrag för barnfamiljer.

Nästa år

  1. Nytt reseavdrag landsbygdsprofil. Skatteavdrag för resor till och från jobbet.
  2. Ingen höjd inblandning av biobränslen i (med hög skatt) i bensin och diesel.
  3. Ingen automatisk uppräkning av bensin- och dieselskatten.

Gå med i Iniziopanelen hos Demoskop – och gör dig hörd!

Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.

Av: 

Lena Mellin

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Lena Mellin

Mikael Damberg

Regeringen