Beror kaoset med pass och el på våra usla gener?

Svenska vepan på medborgarkontoret i Tbilisi.

TBILISI, GEORGIEN. Medborgarkontoret i Tbilisi har en vepa på bottenvåningen som säger att georgierna tackar Sverige för all fin service.

Vepan säger inte det uttryckligen men budskapet är omöjligt att missförstå. En svensk flagga, namnet Sverige på svenska och georgiska och budskapet: FÖRBÄTTRADE TJÄNSTER FÖR ALLA.

Än en gång har den humanitära stormakten bidragit till en bättre värld. FÖRBÄTTRADE TJÄNSTER FÖR ALLA vill inte säga lite i det kaukasiska landet som plågats av korruption, rysk aggression och ockupation av en femtedel av landets yta.

Medborgarkontor är ett korrekt men samtidigt missvisande ord. Man tänker på ett kommunalt kontor i Karlstad som informerar om socialbidrag och dagisköer. Medborgarkontoret i Tbilisi är en jättebyggnad där all statlig service är samlad. Passmyndigheten, folkbokföring, brottsregister, fastighetsregister, kronofogde och så vidare. Här finns även flera bankkontor.

Ett myller av människor rör sig på bottenplanet. Servicepersonalen står bakom diskar och tar emot allmänheten. Kösystemet sköts elektroniskt och man behöver oftast inte vänta länge på sin tur, högst 45 minuter.

Medan man väntar kan man titta upp på kontoren på de övre våningarna. Tjänstemännen arbetar bakom glasväggar som i ett akvarium. Glasväggarna är symboliska. Allt ska vara genomlyst. På det viset förintar man korruptionen. Digital hantering av medborgarnas ärenden gör det omöjligt att begära pengar under bordet eller låta släkt och vänner få förtur.

Den som lämnar in sin passansökan före klockan 16 får passet samma dag.

FÖRBÄTTRADE TJÄNSTER ÅT ALLA.

Medborgarkontoret i Tbilisi.

Är det Sverige som har skapat detta fantastiska system åt Georgien? Naturligtvis inte. Sverige har kanske hjälpt till med tips om rutiner i skattehantering och sådant. Exakt vad vet jag inte. Svenskar far omkring över hela världen och talar om för andra hur de ska göra.

Men jag vet att georgierna själva ansvarar för sitt land och sin politik och administration.

De bygger till exempel nya polisstationer med glasfasader också. Även det är symboliskt trots att glaset inte är genomskinligt.

I Sverige bygger vi nya polisstationer vilka liknar och fungerar som fästningar. Även det speglar samhällets ambitioner och självsyn.

Georgien är en stat med enorma problem och enorm korruption på toppnivå men vad Medborgarkontoret och dess glasväggar och förnämliga service - pass samma dag! – visar är att samhällsproblem inte beror på medborgarnas genetik eller uråldriga kultur.

Hur samhället fungerar handlar om organisatorisk och politisk förmåga.

Vardagskorruptionen som var så plågsam finns inte längre. Korruptionen handlade inte om orientaliska sedvänjor utan om usel organisation.

När jag skriver detta är väntetiden för nytt pass en dryg månad i Sverige. Polisens hemsida informerar om att svarthandel med passtider inte är olaglig men att myndigheten ändå försöker försvåra geschäftet.

Att köpa tågbiljett liknar numera ett lotteri.

Elsystemet svajar.

En betraktare utifrån skulle kunna tro att dessa problem och många till beror på den svenska kulturen.

I vår kultur tycker vi om att trängas och bråka oss fram. Det har med vårt speciella kynne att göra.

Eller att det beror på generna. Det arktiska mörkret och kylan tvingar envar att huka i sitt pörte. Vi klarar helt enkelt inte att organisera komplexa system som tågtrafik och passproduktion.

Det är mycket trösterikt att stå i den livliga hallen i Tbilisis Medborgarkontor. Det är möjligt att förändra till synes orubbliga destruktiva mönster. Vi kan be Georgien om bistånd.

Snart kan det finnas en vepor med georgiska flaggan på Stockholms central och i Polishuset på Kungsholmen, och veporna ska ropa FÖRBÄTTRADE TJÄNSTER ÅT ALLA.

Följ ämnen i artikeln