När ska vi prata om det riktiga problemet?

Ebba Busch på röda mattan med Alicia Agneson och Margaux Dietz, på Ellegalan.

Det var förstås bara en tidsfråga innan en svensk toppolitiker skulle fastna i den nya förtroendefällan: Coronamoralen.

Kristdemokraternas Ebba Busch har uppenbarligen varit på virusvådliga tjejmiddagar och födelsedagsfester och dansat i neon de senaste veckorna och jag undrar när vi ska prata om det riktiga problemet här: Att svenska partiledare umgås med influencers.

 

Låt oss ta det från början: Margaux Dietz blev känd när hon livesände sin förlossning. Hon verkar sedan dess i den uppmärksamhetsekonomi som leder till reklamkontrakt och betalda samarbeten på sociala medier. Detta är att vara en influencer: Dela med sig av sitt liv och tjäna pengar på att vara en levande reklampelare för högt och lågt. I Dietz fall en lång lista från matvarukedjor, webbaserade betallösningar och online-vårdcentraler.

 

Oppositionens alldeles egen influencer Ebba Busch är en flitig användare av sociala medier, där hon varvar politiska utspel om hårdare fängelsestraff med uppklädda festbilder och lifestyle-plattityder.
Från december 2017 finns en (första?) bild på Busch Instagram med Margaux Dietz: ”Började dagen med frukostmöte med @margauxdietz som verkligen är Queen i sociala medier” skriver Ebba Busch.

How do you do fellow kids, och så vidare.

Att partiledare viker sig dubbla för att kommunicera som fjortisar på sociala medier må vara hänt.

 

Men så i veckan berättade Margaux Dietz i sin podd om den blöta trettioårsskivan häromdagen där hon fått skjuts hem av Ebba Busch Säpo-skydd. Det var en vän som fyllde jämnt, förklarade Ebba Busch indignerat på Instagram när detaljer om festen kommit ut.

En vän som uppenbarligen inte är mer lojal än att hon gör content av sin utekväll med Kristdemokraternas partiledare. Vilket förstås är helt i sin ordning från Margaux Dietz sida, eftersom hon förstår sin roll i det kommersiella ekosystemet. Ju glassigare umgängeskrets och bättre anekdoter, desto fler följare och mer klirr i kassan.

 

Det lämnar oss med frågan varför i hela friden en folkvald politiker som Ebba Busch ska låna ut sin nuna och bidra till att höja marknadsvärdet på någon som lever på reklamsamarbeten?

 

Det här är nu inte det enda exemplet på politikers och influencers tveksamma pardans. På självaste valdagen 2018 upplät alla svenska influencers moder Isabella ”Blondinbella” Löwengrip sitt Instagram-konto till vännen Annie Lööf för en frågestund med följarna (där centerledaren för övrigt kläckte ur sig det oförglömliga egenomdömet ”jag är både jordnära och äkta”).

 

Guld för Centern förstås, men i grunden ingen större skillnad mot att Annie Lööf skulle ta över valfri klädkedjas sociala kanaler samma dag som Sverige går till val, av det enkla skäl att Isabella Löwengrip, precis som Dietz, är ett varumärke i sig. (Tips till kända människor som är osäkra: Prova att umgås en hel dag med en annan kändis utan att någon berättar om det i sociala medier. Gick det bra? Då är ni nog vänner på riktigt.)

 

Och ungefär här brukar det komma en invändning när man kritiserar politiker med snippa:

Det rör sig om maskerat kvinnohat! Vilket för oss in på frågan om manliga politiker är bättre?
Nej, gode gud. Men eftersom den maskulina sfären uppenbarligen är mindre säljbar med glossiga filter och Youtube-kändisar, får Morgan Johansson, Jonas Sjöstedt och Jimmie Åkesson hålla sig till att tjafsa och gläfsa på Twitter som alla andra.

 

I någon sorts kletig nordamerikansk politisk tradition att dela med sig av familjeliv och privatmoral till allmänheten, har svenska folkvalda i stället kommit ut som gränslösa, grälsjuka och gemena på sociala medier. Det är ett riktigt problem.

För att tala som Hillary Clinton, den amerikanska politiker som kanske straffats mest av utvecklingen: Delete your accounts.