Här är anledningen till varför lögner dominerar Facebook

Mannen bakom världens största plattform anser att fakta och sanning är vad du känner att de är.

I veckan publicerade Buzzfeed en granskning av sanningshalten och engagemanget på nio Facebooksidor som tar stor plats i den amerikanska valrörelsen. Sidorna var vänster, höger och mainstream, tre från varje kategori. Mainstreamsidorna, CNN, ABC och Politico, är välkända för allmänheten. Men jag skulle bli förvånad om ens amerikaner kan berätta vilka som ligger bakom Occupy Democrats, Freedom Daily, Addicting Info eller Eagle Rising.

De fyra sidorna har tillsammans över sju miljoner följare och skapar enligt granskningen många gånger större engagemang bland sina följare än vad mainstreamsidorna lyckades med.

Granskade inläggen

Men det slutar inte där. Buzzfeed valde att granska sanningshalten i alla inlägg som dessa nio sidor postade på sina sidor. CNN, ABC och Politico gjorde enstaka fel, under en procent av deras inlägg var en blandning av sant och falskt. Vänstersidorna snittade ca fyra procent falska inlägg och runt 12 procent var en blandning mellan sant och falskt. Sen har vi högersidorna. Det är sidor som drivs framåt av hysterin kring Donald Trump. I den här granskningen var i snitt 15 procent av deras inlägg falska. Ytterligare 19 procent var en blandning mellan sant och falsk. En av sidorna, Freedom Daily, med 1,4 miljoner följare toppade listan där hela 46 procent av inläggen var direkt eller delvis falska.

Falska inlägg engagerar flest

Det som gör den här granskningen extra intressant är att det visar sig att falska inlägg, oavsett höger eller vänster, driver störst engagemang. Så ju mer en sida hittar på, desto större spridning får den på Facebook. Och när enskilda organisationer eller personer står i fokus blir engagemanget som störst. Dessa falska inlägg skapas inte i ett vakuum, det är människor som ligger bakom den här massproduktionen och det brinnande hatet falska nyheter skapar drabbar ofta oskyldiga.

Ett träsk av lögner

Fenomenet med falska nyheter är egentligen inget nytt. Men på grund av ny digital teknik, smartphones i allas fickor och billig uppkoppling har spelplanen förändrats. Tidigare sökte sig folk till till exempel Flashback för att få sin dagliga dos av lögner och åsikter. I dag söker sig dessa till dig rakt i ditt flöde. Och de är maskerade under namn som Freedom Daily, Addicting Info eller Politikfakta om vi ska ta ett svenskt exempel. Det finns också en annan faktor som spelar stor roll. Det här sker på en stor amerikansk plattform som tjänar pengar på det här engagemanget. Ju fler som skapar innehåll, ju fler likes, delningar och klick, desto mer pengar tjänar Facebook. Och det är också varför Facebook är ett träsk av lögner, falskheter och faktaförnekare. Facebooks strategi för att rensa upp i träsket bygger på att användare eller journalister ska möta lögnerna med fakta. Det finns två problem med det.

1. Fakta gör inte folk rasande och Facebook har byggt sin plattform för att inlägg som driver störst engagemang ska få mest utrymme. Så fakta når inte de som tagit del av lögnen.

2. Är det verkligen journalisters uppdrag att göra Facebooks jobb? Det här är ett bolag som tjänar miljarder dollar varje år, de har råd att göra jobbet själva.

Senaste månaderna har falska nyheter fått gigantisk spridning på Facebook. Kritiken har varit hård. Många branschtyckare hävdar att problemet med Facebook är att de saknar faktagranskare. Men det är ingen som ställt frågan: tror Mark Zuckerberg och Facebook på fakta och sanning?

Uppskattar “autentiska berättelser”

Jag hade nyligen en konversation med en global Facebookchef. Han berättade att Facebook jobbar konsekvent med att “filtrera bort falsk information”. Men det slutade inte där. Han sa även att Facebooks användare berättat att de uppskattar “autentiska berättelser” och därför har de försökt förstå bättre hur användarna ska få mer berättelser som “de anser är genuina”. På Facebook är det användaren som avgör om en nyhet är sant eller falsk och det är därför Facebook inte har faktagranskare. Facebooks svar är ett hån mot journalistik och mot begreppet fakta.

Ingen kvalitetsstämpel

Facebook anser dessutom att alla med en egen sida på plattformen är en “publicist”. Det är också därför Freedom Daily är verifierad med en blå knapp på samma sätt som Washington Post eller Sveriges Radio. Det uppfattas som ett kvalitetsstämpel från Facebook och den ges inte bara ut till Freedom Daily, men också Infowars, den absolut värsta konspirationssajten i världen som drivs av knäppgöken Alex Jones. Infowars ligger t.ex. bakom många av de bisarra anklagelserna mot Hillary Clinton.

Att Facebook kommer undan med att bryta ner begreppen fakta och sanning beror delvis på att folk har en tendens att se på tjänsten som infrastruktur på internet och inte ett börsnoterat bolag som tjänar miljarder på bland annat lögner, hat och i slutändan hot. Det minsta vi kan göra är att inte tro på allt som står där. Är det så mycket begärt?

Följ ämnen i artikeln