Därför kommer ingen minnas nya Annie Lööf-affischerna

Svenska partier är experter på oinspirerande valaffischer. Ibland glittrar det till, men sällan.

Valaffischerna som Centerpartiet presenterade i dag är inget undantag.

Och partiet hade behövt nåt som stack ut, för det ser ut att bli en hård valrörelse för centerpartisterna.

Centerpartiets nya valaffisch.

En originell valaffisch kan bli en snackis. Nåt som människor minns, som det pratas om och som debatteras. Kristdemokraternas ”Ett mänskligare Sverige” från 2010 till exempel. På planschen stirrar Göran Hägglund in i ögonen på olika djur, bland annat en gorilla. Ett helt obegripligt budskap, men minnesvärt.

Ett annat exempel är debatten som väcktes efter Moderaternas valaffisch från 2010 där det stod att partiet var ”Sveriges enda arbetarparti”.

Kristdemokraternas valaffisch från 2010.

Till och med Centerpartiet har haft en klassisk valaffisch i sin ”Det här är Lennart” från 1998. Lennart Daléus valdes till partiledare samma år och det var bråttom att profilera den relativt okända politikern till höstens val.

Valaffischer många minns och som det fortfarande pratas om idag.

Valaffischer vi inte minns

Centern presenterade i dag en helt vanlig valaffisch. Färgerna är uttänkta att passa partiers grafiska profil. Annie Lööf ser bister ut där det behövs och mildare ut, där det behövs. Budskapen känns igen; För Sveriges bästa, Hela landet behövs, Företagande och jobb bygger Sverige. Slogans alla känner igen, men som ingen kommer att komma ihåg.

Centerpartiet hade behövt nåt mer den här gången, något som grep tag och engagerade. Partiet har det ovanligt kämpigt i opinionen. Partisekreteraren Michael Arthursson, som presenterade valaffischerna, beskrev valrörelsen som något att bita i för Centern och att partiet kommer att behöva jobba stenhårt för att nå och vinna nya väljare.

C hoppas på kvinnorna

Partiet hoppas på besvikna socialdemokrater och på kvinnorna. I förra valet var unga kvinnor en av de väljargrupper som ökade mest för Centern. Så i det här valet kommer partiet bland annat att driva frågan om våld i nära relationer. Män som slår ska aldrig komma undan, är budskapet på den affischen. En fråga de hoppas ska engagera just väljargruppen unga kvinnor.

I stort sett i alla val bestämmer partier sig för att göra sånt som de efter förra valet bedömde vara dåligt.

I sin valanalys efter förra valet konstaterade Centern att även om partiet ser Annie Lööf som en av sina främsta styrkor, blev det för mycket fokus på bara henne under valrörelsen. I årets valrörelse är det igen Annie Lööf som är den enda frontfiguren.