Kläder från Shein trendar på Tiktok – nu är fast fashion för långsamt

Kläder från Shein.

När jag gick i skolan gjorde jag och min bästa kompis en pakt. Vi svor dyrt och heligt att aldrig under några omständigheter bära bootcut-jeans. De utsvängda byxorna hade börjat som en slags gräsrotsrörelse bland ett par populära tjejer i skolan. Vi andra tittade avvaktande på med skräckblandad förtjusning. Aldrig utsvängda byxor, sa jag och min bästa kompis till varandra. Jag skulle senare såklart komma att bryta det löftet till henne – men det visste jag inte då. 

När jag såg den nya filmen ”Not Okay” blev jag påmind om hur mycket sociala medier har ändrat vårt förhållande till trender. Filmen, som handlar om hur en tjej fejkar att hon varit med om en terrorattack för att få sitt Instagram-konto att växa, fick nämligen mycket uppmärksamhet redan förra sommaren när bilder från filmen släpptes. Stylingen av huvudkaraktären hyllades för att vara så rätt i tiden med blonda luggslingor, färgglada pärlhalsband och virala Tiktok-plagg. Problemet var bara att när filmen sedan släpptes – ett år senare – var trenderna redan omoderna. Den nya filmen kändes daterad.

 

I detta nya snabba trendlandskap är till och med ”fast fashion” för långsamt. Istället har lågprisföretag som Shein växt sig större än både Zara och H&M tillsammans med sitt så kallade ”real time” mode. Med runt 1 000 nya plagg på sin hemsida varje dag och en produktionskedja som kan gå från design till produkt på bara tre dagar har företaget blivit viralt på Tiktok. Företag som Shein kan också använda sin popularitet i sociala medier för att skapa sina egna blixtsnabba trender. Genom att till exempel skicka gratis kläder till både stora och små profiler kan de vara med och påverka vad som blir populärt. När flera profiler visar upp ett plagg samtidigt kan en trend explodera över en natt – bara för att blir passé lika snabbt. 

Om ens ekonomi är begränsad är det inte konstigt om man vänder sig till lågprismode för att kunna köpa sina kläder. Men de billiga Shein-priserna har gjort det poppis att lägga upp Tiktok-klipp där man visar hur många plagg man kan köpa för en viss summa pengar – ofta för tusentals kronor. Hashtaggen ”Sheinhaul” (en haul är när du visar upp vad du köpt för dina följare) har över 6 miljarder visningar på Tiktok. Sheins extremt låga priser betyder såklart inte att kläderna inte kostar – bara att det är någon annan som betalar priset. Företaget har bland annat kritiserats för att ha snott kläddesign från små märken och för sin tystnadskultur kring arbetsvillkor vilket lett till spekulationer kring barnarbete.

 

Men det skulle vara orättvist att beskylla sociala medier för att bara vara en källa till överkonsumtion. Man ska inte glömma att det till exempel är tack vare sociala medier som det blivit populärt att handla second hand. Bland Shein-klipp på Tiktok delas också klipp där du lär dig sy om dina gamla kläder. Kanske är det början på en mer positiv trend? 

Följ ämnen i artikeln