Är det värt pengarna, när du redan har allt?

Att ta ansvar är att bekräfta de unga tjejerna: Jag ser er och är på er sida.

Bianca Ingrosso är ekonomiskt oberoende.

Personalen på Intimissimi, där hon är ansiktet utåt i Sverige, tjänar 12 000 i månaden efter skatt.

Dessutom vittnar butiksanställda om utfrysning, härskartekniker och extrema arbetspass.

”Det är den vidrigaste arbetsplatsen jag varit på”, säger en tjej i 200 sekunders granskning.

”Tiden på Intimissimi bröt ner mig”, säger en annan.

”Arbetsförhållanden är goda”, hälsar Bianca Ingrosso.

 

Ska hon ta ansvar för företaget hon gör reklam för?

Ja.

Särskilt när det är unga kvinnor som söker sig till arbetsplatsen – som lockar med Bianca – och som i slutändan utsätts för minst sagt uselt ledarskap.

Det är i mångt och mycket hennes gäng, hennes följare.

”Bianca är en stor förebild och många ser upp till henne och hoppas att få träffa henne. Att hon är svensk ambassadör för det här företaget där de har det så pass dåligt och blir så illa behandlade, det är väldigt sorgligt”, vittnar en i granskningen.

Att ta ansvar är att bekräfta: Jag ser er och är på er sida. Är det för mycket begärt av någon med 1,3 miljoner följare på Instagram? Knappast.

 

Jag förstår att man inte vill – eller behöver vara – en förebild när man är influencer. Det står dig fritt att ha dina värderingar, och du kanske tänker att varför ska jag, som jobbar stenhårt, behöva försvara arbetsförhållandena på ett företag jag inte äger?

För att det sitter en hel drös unga tjejer i landet och vill ha det Bianca har. De litar på det hon marknadsför och på hennes kompass. Hon är skicklig affärskvinna, hyllad programledare – och tjejkompisen. Varför skulle hon vilja vara ambassadör för ett företag som tycks sakna moral? Som tycks sakna anständigheten som kollektivavtal ger.

Giget ger sannerligen extra klirr i kassan, men är det värt pengarna, när du redan har allt? Redan för tre år sedan var hon så rik att hon enligt egen utsago hade kunnat sluta jobba.

 

Det här är väl vad hela influencer-yrket går ut på. Att vara reklampelare för företag, kränga livsstilen följarna gissningsvis aldrig kommer att vara i närheten av att ha råd med. Och som Instagramskrollare är det lätt att göra den tankevurpan: Om jag bara köper köper köper så löser sig – allt. En dynamisk duo.

Men medan hon tjänar pengar på att låna ut sitt ansikte, varumärket och drömbilden Bianca, får personalen som jobbar i underklädesbutiken skäll när de går på toaletten, upplever att de blir tuktade och vid tillfällen kameraövervakade.

Skevt.