Hjälper medier till att bygga gängens varumärken?

MARTIN SCHORI: ”Konsekvensneutraliteten” på sin spets när våldet sköljer över oss

Stockholmsområdet har dabbats av flera vålddåd de senaste veckorna.

27 våldsdåd. Bara i Stockholm. Sedan juldagen.

År 2023 har startat våldsamt – framför allt i vår huvudstad.

Aftonbladet har som alla andra nyhetsmedier försökt skildra händelserna så gott det går. Förutom den snabba rapporteringen och live-tv:n försöker vi sätta händelserna i en kontext och utkräva ansvar.

Vi har också, även innan den senaste våldsvågen drog igång, lagt mycket tid och resurser på att kartlägga de olika gängen och dess aktörer. Vilka är de här personerna? Hur hamnade de i kriminalitet?

 

Med en sån här massiv – och konkret – bevakning av kriminella nätverk hamnar man så småningom i ett dilemma. Frågor väcks.

  • När vi nämner både enskilda personer, antingen med namn eller alias som ”Kurdiska räven”, och namnen på nätverken, bidrar vi till att bygga de kriminellas varumärke? Varumärken som är fulladdade med våldskapital, som de sedan kan använda mot andra människor?
  • När vi visar filmer på händelser, ibland tagna av gärningsmännen själva, blir vi till och med aktörer i gängkriget?

Att vissa gängkriminella vill synas är det ingen tvekan om. Varumärkesbygget sker dagligen på sociala medier och det får draghjälp av ”gangfluencers”, framför allt inom hiphopvärlden.

Det måste vi fundera kring. Men i den andra vågskålen måste man lägga att det är vårt uppdrag att skildra det som pågår i samhället. Visa hur det ser ut och hur brutalt det kan gå till. Att inte göra det är inget alternativ för Sveriges primära nyhetskälla.

Vi måste samtidigt vara tydliga mot vår publik, det pågår just nu flera olika konflikter i Stockholmsområdet och att nämna gängen vid namn (eller snarare det namn polisen gett dem) är ett sätt att hjälpa läsarna att förstå.

Inom mediedebatten talar man ofta om ”konsekvensneutralitet”. Publish and be damned. Alltså: En journalist ska rapportera det som är sant och relevant, oavsett vem som gynnas eller drabbas av nyheten.

Denna princip tillämpar vi varje dag. Aftonbladet får, till exempel, in enorma mängder tips varje dag (har du något, skicka in det här!). Nästan alla kommer från personer som har ett egenintresse i att uppgifterna publiceras, kanske från en missnöjd anställd eller en politisk motståndare.

Att man riskerar att gynna någon, ett parti, ett företag – eller ett kriminellt gäng! – får man ta i beaktning. Men samtidigt: har uppgifterna ett allmänintresse, då ska vi publicera. Självklart efter att ha verifierat dem och vägt in eventuell publicitetsskada de kan orsaka.

 

Sanningen är nog att medier både bygger och raserar gängens varumärken, i konsekvensneutralitetens namn. Det går dock inte att komma ifrån att den här inställningen ställs på sin spets när landet drabbas av den här typen av extrem brottslighet, som ofta drabbar både inblandade och utomstående hårt.

Har du tankar och funderingar kring detta är du välkommen att höra av dig!