De vill sätta världen i brand – via Facebook

Sociala medier knyter oss samman. Och sociala medier knyter samman de som vill sätta världen i brand. Vi har kommit till en plats i den digitala historien där det som för oss samman är på väg att spränga oss isär. Det är dags för de globala jättarna som Facebook, Twitter och Viber att sätta stopp för den massiva manipulation, radikalisering och rekrytering av unga muslimer i sociala medier runt om i världen. Säg inte att det inte går. Säg inte att ni gör er bästa. För det Aftonbladet visat i vår granskning är följande: det kan göras mer, mycket mer.

En 15-årig svensk tjej, vi kan kalla henne för Anna, sätter sig på ett flyg till Istanbul och är på god väg till Islamiska Staten i Syrien. Där ska hon gifta sig.

Inom “jihad” är det kvinnans plikt att bidra genom att gifta sig.

Men tack vare Aftonbladets granskande journalistik kunde Säpo stoppa 15-åringen i Turkiet.

I över tre månader jobbade vid med granskningen. Vi ville visa ett fenomen som många pratar om, men få har kunnat visa. Vi skapade flera påhittade profiler på Facebook. En heter Hiba och är 24 år. Hon har inga vänner i Sverige och söker kontakt med andra muslimer på nätet.

En vän leder till många fler. Plötsligt har hon 90 vänförfrågningar och många som vill chatta. De börjar oftast så här.

”Är du gift, syster?”

”Är du sunni?”

”Alhamdullilah.” (Tacka gud.)

”Hur gammal är du?”

Hibas aktiviteter på Facebook leder till slut till ett nummer. Till 15-åriga Anna. Som tack och lov stoppades på sin väg till Syrien.

– Det var fel. Jag kunde ha varit död nu. De lurade mig, säger Anna, som egentligen heter något annat, till Aftonbladet.

Vad hade hänt om Aftonbladet inte hade gjort den här granskningen? Hade Anna levt i dag?

100-tals svenskar har åkt till Syrien för att ansluta sig till IS. 30-50 av dessa är kvinnor, enligt uppgifter. I hela världen pågår liknande aktiviteter. Allt knyts samman och intensifieras av de sociala tjänster vi uppskattar och gjort oss beroende av. De heter Facebook, Twitter, Viber och många fler.

Bara Facebook har 1,4 miljarder användare. Deras slogan är “Connecting the world”. Det stämmer. De knyter även samman extrema jihadister med unga svenska muslimer som är mottagliga för radikalisering och manipulation. Så här kan vi inte fortsätta. Säpo och andra myndigheter runt om i världen kämpar dagligen för att komma åt jihadisterna och stoppa rekryteringarna. Men det går för långsam och många tjänster är stängda och omöjliga att komma åt - om inte de globala aktörerna ger tillåtelse. Visst, det är knappast problemfritt att myndigheter som Säpo kommer in överallt, men det finns få andra alternativ för tillfället.

Ett tydligt alternativ är att Facebook höjer sin egen beredskap. Är det 100 personer som jobbar med det här allvarliga problemet? Se till att de blir fler. Tryck in 1000, 2000 eller 10 000. Pengar är inget problem för ett av världens högst värderade bolag. Stäng ner jihadistgrupper snabbare än i dag. Varna myndigheter i större utsträckning. Bygg ny, smart funktionalitet för att vanliga människor ska kunna bidra till att stoppa det här. Prioritera det här före allt annat. Före pengarna. Stoppa möjligheten för IS att komma åt unga män och kvinnor. I slutändan är det ganska enkelt: Vill Facebook att deras tjänst ska användas till att samordna terrorism runt om i världen? Nej, självklart vill de inte det. Sluta tillåt det då.

Samtidigt visar Aftonbladets granskning att även Säpo ligger efter. Det måste bli lättare för att komma med tips. Kompetensnivån måste upp. Samordningen tajtas till. Många vill hjälpa till - underlätta för alla att engagera sig. Och i slutändan måste lagstiftningen ses över. Vad får och får inte Säpo göra? Enligt Säpo själva har de hamnat på den tekniska efterkälken i sina möjligheter. Det krävs nya tag.

I slutändan är det komplicerade ganska enkelt. Det går kanske inte att stoppa allt, men borde gå att göra det betydligt svårare att hjärntvätta unga människor med hjälp av sociala, globala medier.

Men det är mycket som ska till och det måste börja nu.