Paniken ombord på brinnande färjan

Uppdaterad 2015-07-15 | Publicerad 2014-12-28

Fem döda – 400 räddade

Färjan Norman Atlantic började brinna mitt på öppet hav.

Över ett dygn har gått och flera av passagerarna är fortfarande fast i kaoset.

– Andra fartyg kunde inte komma nära oss på grund av regnet och vindarna, berättar Vassiliki Tavrizelou, som räddades tillsammans med sin tvååriga dotter, för Daily Mail.

Branden på den italienska passagerarfärjan Norman Atlantic bröt ut före gryningen på söndagen.

Färjan befann sig då utanför Greklands kust.

Branden ska ha börjat på bildäck. Totalt fanns 466 människor och 222 bilar på färjan.

Vid 13.30 var över 400 räddade, skriver den italienska flottan på Twitter.

– De meddelade att kvinnor och barn skulle evakueras först. Andra fartyg kunde inte komma nära oss på grund av regnet och vindarna, berättar Vassiliki Tavrizelou, som räddades tillsammans med sin tvååriga dotter, för Daily Mail.

På måndagsmorgonen nådde ett skepp med den första stora gruppen av överlevande land. Skeppet, där 49 räddade människor befann sig, anlöpte hamnen i den italienska staden Bari.

Fem personer har dött i olyckan, enligt grekiska kustbevakningen.

Ingen svensk ombord

Enligt passagerarlistan som Aftonbladet tagit del av ska en svensk befinna sig ombord på färjan. På måndagsförmiddagen meddelade UD att det inte finns något som tyder på att uppgiften stämmer.

– Men vi står i fortsatt kontakt med italienska myndigheter, säger Veronica Nordlund på UD:s pressjour.

Enligt nyhetsbyrån AFP är en brottsutredning inledd. Åklagaren Giuseppe Volpe ska leda en utredning som ska ta reda på om försummelse bidragit till den dramatiska branden.

"Snälla hjälp oss"

På en film från skeppet, som en passagerare har tagit, syns eldslågor slå ut från fartygets fönster. Mängder av människor i flytvästar är samlade på däck.

– Det finns ingen samordning. Vi har tagit på oss flytvästar och försöker rädda oss själva, säger en passagerare till Reuters.

Andra resenärer vädjade under söndagen om hjälp via telefon i de grekiska tv-kanalernas livesändningar.

– Vi är ute i kylan, färjan är rökfylld och brinner fortfarande. Det känns som att golven kokar. Under hytterna har det brunnit sedan klockan 05, säger passageraren Giorgos Stiliaras till tv-kanalen Skai TV.

– Båtarna som kom för att rädda oss har åkt. De kunde inte ta med oss. Det är för dåligt väder och de kunde inte lyfta upp oss.

"Jag kan inte andas"

Enligt Stiliaras gör röken situationen ombord ohållbar.

– Folk har svårt att andas på grund av röken. De hostar, är kalla, de skakar. Vi kan inte gå in eftersom det är massa rök men utomhus är det rök också eftersom alla fönster är utbrända, säger han.

AFP rapporterar om ett telefonsamtal som en av kockarna ombord haft med sin fru.

– Jag kan inte andas. Vi kommer alla brinna som råttor. Gud hjälpe oss, säger mannen. 

– Snälla hjälp oss! Lämna oss inte, fortsätter han innan samtalet bryts.

10 fartyg i räddningsarbetet

Kraftigt regn, dålig sikt och höga vågor ställer till problem i räddningsarbetet.

Tankers och containerskepp i närheten radade under söndagen upp sig för att bilda en barriär mot den hårda sjön runt fartyget.

Helikoptrar flög sent i natt i skytteltrafik till och från färjan och tog med sig passagerare till omkringliggande båtar.

– Vi gör allt vi kan för att rädda de ombordvarande, och ingen – ingen – kommer att lämnas i sticket, säger Greklands Sjöfartsminister Miltiadis Varvitsiotis till Reuters.

– Det är en av de mest komplicerade räddningsoperationerna vi har upplevt.

Flera anmärkningar

Den senaste inspektionen av den brinnande färjan gjordes den 19 december. Resultatet blev flera anmärkningar kring säkerheten.

Bland annat konstaterades att flera branddörrar inte fungerade som de borde. 
Även vissa av de dörrar som ska säkra vattentäta sektioner fungerade dåligt. Också kring nödljus och annan säkerhetsutrustning fanns anmärkningar.

Carlo Visenti på Visemar Navigazioni hävdar dock att alla brister åtgärdats.

– Det gjordes omgående och färjan var efter det fullt sjöduglig, säger han.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln