Här är nya åtgärden – mot telefonförsäljare

Publicerad 2018-02-06

Regeringens nya lagförslag värnar framför allt om äldre personer, som kan vara en måltavla för oseriösa säljare.

Regeringen vill göra det obligatoriskt att all telefonförsäljning av varor och tjänster ska bekräftas skriftligen av köparen. Förslaget bygger dock på fem år gamla siffror från Konsumentverket.

Problemen med oseriösa telefonförsäljare var som störst för ungefär fem år sedan. Framförallt äldre lurades på abonnemang av olika slag och väldigt många vittnade om att de inte begripit att de tackat ja. Inte sällan hade konsumenterna klart sagt nej men ändå fastnat i ett abonnemang som var svårt att ta sig ut ur.

Sedan dess har dock branschen – bland andra telefonbolagen, rådgivningsbyrån Telekområdgivarna och Konsumentverket – vidtagit åtgärder och enligt Post- och telestyrelsen (PTS) har klagomålen om aggressiv och oseriös telefonförsäljning "minskat kraftigt de senaste åren".

Men nu vill regeringen göra det obligatoriskt att köparen skriftligen ska bekräfta all telefonförsäljning av varor och tjänster.

"Att äldre personer och andra som är särskilt utsatta råkar illa ut vid telefonförsäljning är inte acceptabelt. Genom förslaget stärker vi nu konsumenters förutsättningar att fatta genomtänkta beslut när de blir uppringda av försäljare på telefon", säger biträdande justitieministern Heléne Fritzon i ett pressmeddelande.

”Ett problem som funnits under lång tid”

Regeringens nya lagförslag bygger på en utredning som tillsattes av Alliansregeringen. När biträdande justitieminister Heléne Fritzon (S) och konsumentminister Per Bolund (MP) presenterade regeringens lagrådsremiss på tisdagen hänvisade de till fem år gamla siffror från Konsumentverket som klart beskrev missnöjet bland konsumenterna.

– Det här är problem som funnits under lång tid och som fortfarande finns i samhället. De undersökningar som gjorts visar att många konsumenter är missnöjda med telefonförsäljningen. Vi har tagit emot utredningen och arbetat vidare med de här frågorna och jag är väldigt glad att en lagrådsremiss kan leda fram till en proposition som förbättrar skyddet för konsumenterna, säger Per Bolund till TT.

”Tycker det är fel väg att gå”

Telefonförsäljarnas branschförening Kontakta gör tummen ner.

– Vi tycker att det är fel väg att gå och förslaget kommer inte att skapa ökad konsumenttrygghet. De oseriösa försäljarna som är problemet på marknaden struntar redan i lagstiftningen och fler lagar kommer de inte att intryck av, säger Tina Wahlroth, vd på Kontakta som också påpekar att problemen minskat kraftigt på senare år.

Hon är rätt säker på varför regeringen presenterar förslaget i år.

– Det är valår och telefonförsäljning är en populistisk fråga.

För dagstidningarna är telefonförsäljning en viktig kanal och även branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU) protesterar.

"Det finns problem med telemarketing, men det är inte tidningsbranschen som föranlett dem. Ska ett krav på skriftligt godkännande i efterhand införas bör därför problemfria branscher, som dagspressen, inte omfattas, säger Jeanette Gustafsdotter vd i TU i ett pressmeddelande.