Torra kvistar istället för blommor när blomsterbuden överbelastas

Publicerad 2020-05-30

En vecka efter födelsedagen låg en kartong utanför dörren.

Tanken var att den skulle innehålla en vacker blomsterbukett, men inuti låg något som snarare såg ut som gammalt påskris.

– Vi beklagar att det finns en del kunder som är besvikna, säger Per Lindsjö, vd på Euroflorist. 

I takt med att coronaviruset har spridit sig över landet har antalet blombeställningar ökat. Många vill skicka en hälsning till nära och kära när man inte längre kan resa till varandra och träffas på samma sätt som tidigare. Samtidigt har tillgången på blommor minskat.

De här två förändringarna har gjort det problematiskt för många blombud.

– När corona bröt ut och vi insåg att det kunde få en negativ inverkan på blomstertillgången, gick vi ut på hemsidan och informerade om att blommor i en del fall kan komma att ersättas med liknande blommor till samma värde, säger Per Lindsjö. 

Men den senaste tiden har blomsterbuden dels blivit kraftigt försenade, dels har det som levererats snarare varit torra kvistar än prunkande blomsterkvastar.

Formade efter kartongen

Aftonbladet har talat med en person som skulle få blommor skickade till sig på födelsedagen. En vecka efter firandet låg det en låda utanför dörren.

– När jag öppnade låg det vissna, torra kvistar som var formade efter kartongen inuti. Jag tog en bild och visade personen som skickat dem till mig och frågade vad detta betydde, skrattar personen och tillägger att det inte finns något agg vare sig mot företaget eller personen som beställde ”blommorna” då de har blivit kompenserade och fått pengarna tillbaka.

– Merparten av våra kunder är nöjda men visst finns det fall då vi inte lyckas leva upp till kundens förväntningar och det är något vi tar på största allvar, säger Per Lindsjö. 

Hur ser prognosen ut inför Mors dag, hinner ni med alla beställningar?

– Vi räknar med att antalet ordrar kommer att öka jämfört med förra året. Vi har förstärkt vår kundservice med extra personal för att kunna hantera ökningen och hjälpa kunder som kontaktar oss.

Följ ämnen i artikeln