35 000 oroliga svenskar ringde på ett dygn

Dramatisk ökning av samtal till 113 13

Uppdaterad 2023-01-12 | Publicerad 2020-05-14

Vanligtvis kommer 25 samtal per dygn till det nationella informationsnumret 113 13.

Under coronapandemin har antalet inringare ökat dramatiskt.

– En dag hade vi 35 000 samtal, säger arbetsledaren Patrik Persson.

Patrik Persson är arbetsledare på YouCall som bemannar 11313.

113 13 startades år 2013 och är det nationella informationsnumret. Dit kan man ringa för att få information om olyckor och kriser i Sverige.

Numret ansvarar SOS Alarm för och bemannas av deras dotterbolag YouCall. Operatörerna sitter på ett kontor i Piteå.

– Jag har jobbat här sedan starten och är arbetsledare, säger Patrik Persson.

Han berättar att ett typiskt dygn ringer ett 20-tal privatpersoner. Samtalen kan handla om allt möjligt, till exempel ett träd som ligger på en väg, en brand eller ett oväder.

– Operatörerna här jobbar inte enbart mot 113 13. Vi svarar även på samtal åt vissa kommuner och regioner.

Här sitter operatörerna som bemannar 113 13.

Dramatisk ökning av samtal

I takt med att coronaviruset spred sig över världen ökade också samtalen till 113 13. I slutet av februari ringde runt tusen svenskar per dygn.

– Då trodde vi inte att det skulle eskalera ännu mer, säger Patrik Persson.

Men samtalsvolymen fortsatte att öka. YouCall insåg att de skulle bli tvungna att skaffa fler operatörer. Bolaget har avtal med bemanningsföretag som de snabbt fick hjälp att rekrytera personal genom.

– Vi behövde bemanna upp snabbt.

Den 11 mars kom 12 000 samtal, men det stannade inte där. Dagen efter fick 113 13 in hela 35 000 samtal.

– Jag brukar inte svara i telefonen men under den här perioden fick jag rycka in, säger Patrik Persson som under coronapandemin personligen tagit emot runt 1 200 samtal.

Vanligaste samtalen

De vanligaste corona-frågorna handlar om symptom. Så här kan det låta berättar Patrik Persson:

  • Är det okej att gå till jobbet om jag är symptomfri?”
  • Jag har precis kommit hem från en utlandsresa – ska jag sitta i hemma-karantän då?”
  • Jag har ont halsen och är förkyld – har jag corona?”

– Vi benar i informationsdjungeln för att kunna svara. Vi använder oss av hemsidor med verifierad information. Till exempel Folkhälsomyndigheten, 1177, UD och i vissa fall regeringskansliet, säger Patrik.

”Vi finns här”

Sedan toppen den 12 mars har antalet inringare minskat successivt. Förra veckan fick 113 13 in 11 000 samtal.

Patrik vill nu uppmana människor att ringa om de behöver krisinformation. Men han understryker att numret inte är en stödlinje utan finns för att ge och ta emot information.

Kontoret i Piteå är bemannat dygnet runt och det finns alltid någon som svarar.

– Många som hör av sig ber om ursäkt och vill inte störa. Vi finns här om man är orolig. Det är ingen som stör, säger Patrik Persson.

10 HJÄLTAR SOM HJÄLPER I CORONAKRISEN