Passkaos, kökaos – nu även VIP-kaos på Arlanda

Publicerad 2022-06-06

Det finns ett stort missnöje med servicen, matutbudet och personalsituationen på Arlandas VIP-avdelning, rapporterar DI.

I sommar kommer regeringen, kungahuset och Försvarsmakten att prioriteras.

”Jag tror inte att VIP och statlig styrning rimmar riktigt”, säger en missnöjd privatkund till tidningen.

Den som vill sätta guldkant på sin resa kan boka VIP-service på Arlanda flygplats.

Då äntrar man flygplatsen i en separat VIP-entré och får avnjuta champagne, kaffe eller te, snacks, frukt och wifi i de arkitektritade VIP-rummen med nordisk designprägel. Under tiden tar en VIP-koordinator hand om bagage, incheckning och eventuell taxfreeshopping.

”En erfaren koordinator bevakar resan och kör dig sedan till planet när det är dags för ombordstigning. Kan resan starta på ett bättre sätt?” skriver Swedavia på sin hemsida.

I VIP-rummen kan kunderna avnjuta champagne, kaffe eller te, snacks och frukt.

Måste prioritera kungahuset och regeringen

Utanför Arlanda har köerna länge ringlat långa av folk som vill ordna ett provisoriskt pass, en fråga som dock är Polismyndighetens.

Inne på Arlanda har personalbrist på senare tid orsakat väldigt långa köer i säkerhetskontrollen, vilket även slår mot VIP-arrangemangen i terminal 2 – och nu flyr kunderna, rapporterar Dagens industri.

I sommar blir det dessutom svårt för privatpersoner att boka arrangemanget över huvud taget, eftersom VIP-servicen främst finns till för det officiella resandet.

”VIP Service har liksom hela flygplatsen svårigheter att rekrytera in kompetens efter pandemin. Därför måste vi prioritera våra uppdrag för Kungahuset, Regeringskansliet och Försvarsmakten”, skriver de i ett mejl till DI.

”Inga affärsmän som driver det...”

Priserna för privatpersoner står inte öppet på Swedavias hemsida, men enligt en prislista som DI tagit del av är grundpriset 5 250 kronor inklusive moms. Priset på ett årskort dubblerades, till 130 000 kronor, i samband med en flytt till större lokaler för fyra år sedan. Samtidigt upplevs matutbudet, servicen, tillgängligheten och personalsituationen som allt sämre.

”Det här är en fantastisk idé som skulle kunna bli hur bra som helst, men det är inga affärsmän som driver det. Jag tror inte att VIP och statlig styrning rimmar riktigt”, säger en missnöjd privatkund till tidningen.

Swedavias presschef Robert Pletzin säger till DI att man tog bort årskortet i samband med pandemin, och att man numera bara erbjuder klippkort. Han ser en stark efterfrågan från både privatpersoner och officiellt håll.

”Vi hade hoppats kunna ta emot fler privatpersoner under sommaren men vi hoppas på ett förändrat läge under hösten.”

Följ ämnen i artikeln