Linus elrullstol försvann på flygplatsen: ”Personalen gick hem”

Uppdaterad 2022-01-05 | Publicerad 2022-01-04

Linus Lundgren, 24, hade varit på semester i Los Angeles. Men resan hem till Malmö slutade på ett snopet sätt.

Linus Lundgren, 24, skulle resa hem från en semester i Los Angeles.

Men när planet blev försenat fick han aldrig sin elrullstol – trots att den stod precis bakom en dörr på Arlanda.

– De sa att personalen på specialbagage hade gått hem.

Malmöbon Linus Lundgren, 24, tillbringade årets två sista veckor i Los Angeles på semester.

Men resan slutade på ett snopet sätt.

Linus har en muskelsjukdom som gör att han behöver sitta i elrullstol. Den hade lastats på planet före hemresan.

– Den är som mina extra armar och ben, säger Linus.

Finnair-flyget till Arlanda var två och en halv timme försenat, vilket gjorde att Linus och hans två assistenter missade det första tåget hem till Malmö. De bokade om till ett annat tåg som skulle gå senare på kvällen.

– Vi landade och sa att vi hade rätt så bråttom. Då kom det en assistent från Arlanda och sa att vi inte kunde vänta i planet, att vi måste gå ut, berättar Linus.

Fick ingen hjälp

Linus och hans assistenter blev lämnade vid specialbagaget och fick veta att någon skulle komma för att hämta elrullstolen åt dem.

– Men vi väntar och väntar. Till slut gick min assistent och frågade. Då sa de att personalen hade gått hem på grund av sjukdom.

Assistenten förklarade att Linus måste ha sin stol. Men ingen på Arlanda ville hjälpa dem. I stället fick Linus veta att han skulle kontakta Finnair digitalt.

Till slut gav de upp. Tåget till Malmö hade redan gått, så istället fick de hyra en bil och åka hem – utan elrullstol.

Linus och hans assistenter blev lämnade vid specialbagaget på Arlanda och fick veta att någon skulle komma med elrullstolen åt dem. Men ingen kom.

 

”Vet inte var rullstolen är”

Dagen därpå lyckades Linus, efter många turer, få kontakt med Finnair och företaget som har hand om specialbagaget på Arlanda.

Elrullstolen skulle flygas till Malmö och skickas hem till Linus i måndags. Men på tisdagseftermiddagen har han fortfarande inte fått den.

– Nu vet jag inte om den är i Malmö eller på Arlanda, det är ingen som kan svara.

Kan inte gå ut

Dagarna utan elrullstol har varit besvärliga för Linus. Hemma sitter han i en elektrisk arbetsstol. Behöver han ta sig ut måste en assistent köra honom i en manuell rullstol.

– Det påverkar rätt mycket i min vardag, jag kan inte ta mig ut själv.

Men Linus tycker inte att den försvunna rullstolen är det värsta.

– Det sjukaste tycker jag är hur vi blev behandlade på Arlanda. Hur personalen bara kan glömma och sen gå hem. Hur kunde Finnair inte kontakta mig, de borde varit medvetna om att jag inte fått min rullstol.

Linus har flugit på semester varje sommar i fyra år. Något liknande har aldrig hänt förut.

– Hade jag rest själv vet jag inte vad jag hade gjort.

Aftonbladet har sökt Finnair

Följ ämnen i artikeln