Så rustar Malmös köpcenter inför shoppingdagen

Publicerad 2020-11-23

Triangeln köpcentrum vid lunchtid på fredagen.

Skåningar avråds från att vistas i inomhusmiljöer där det råder trängsel.

Samtidigt närmar sig shoppingdagen Black Friday sig med stormsteg i Malmös butiker.

På köpcenter undviker man marknadsföring i år – förutom att sprida information om utökade öppettider.

– Vi har gjort vår hemläxa och gjort allt vad vi kan för att undvika trängsel, säger Atrium Ljungbergs Maria Svensson.

När shoppingdagen Black Friday går av stapeln nu på fredag blir det i en annorlunda tid än vanligt. I Skåne råder lokala skärpta råd som ber skåningarna att undvika inomhusmiljöer som köpcentrum och butiker om det är trängsel. Samtidigt får köpcentrumen och butikerna hålla öppet och kämpar för att verksamheterna ska kunna hålla igång. För flera butiker blir shoppingdagen en hel shoppingvecka för att sprida ut besöken.

På Triangeln köpcentrum i Malmö har man inför Black Friday infört ytterligare åtgärder förutom de vanliga skyltarna om avstånd, utrop och rekommendationer om olika öppettider som införts under pandemin.

– Vi gör ingen marknadsföring för Black Friday och vi har tills vidare ställt in alla events, och avråder våra hyresgäster från aktiviteter som kan attrahera för mycket folk, säger Robert Felczak, Centrumchef Triangeln på Vasakronan AB.

Man har även bland annat extra ordningsvakter och kommer att se till att besökarna håller avstånd och undviker köbildning. Man utökar också öppettiderna, berättar Robert Felczak.

– För att minska risken för trängsel kommer vi att öppna entrédörrarna till Triangeln redan klockan 07.00 – på så sätt ger vi hyresgästerna en möjlighet att förlänga även sina öppettider och hoppas på så sätt kunna bidra till att sprida antalet människor över tid.

Hittills har omkring 10 butiker sagt att de tidigarelägger sin öppning.

– Det finns tre viktiga aktörer som måste agera tillsammans för att vi skall kunna ha ett så corona-säkert köpcentrum som möjligt; fastighetsägaren, hyresgästerna och besökarna. På ett övergripande plan jobbar vi i centrumledningen för Triangeln tillsammans med våra hyresgäster och gör det vi kan för att man ska kunna handla på ett tryggt och säkert sätt. Men det som ytterst kanske ändå avgör är hur enskilda individer väljer att agera.

Coronavärdar och utökade öppettider på Mobilia

Mobilia har infört tre coronavärdar som bland annat informerar kunderna att hålla avstånd, vara en trygghet på plats och delar ut alcogel. Man kommer att under Black Friday ha fem extravärdar på parkeringen för att trafiken ska flyta på så bra som möjligt. I köpcentret går man ut med utrop varje timme med påminnelser om att hålla avstånd, det finns alcogel utplacerat och informationsskyltar på köpcentrat.

– Sen öppnar vi klockan 8 för att sprida ut shoppingen och förhoppningsvis då undvika köer och trängsel, så att vi verkligen gör allt för att de kunder som väljer att komma till Mobilia ska känna sig så trygga som möjligt, säger Maria Svensson, marknadsansvarig på Atrium Ljungberg som äger Mobilia i Malmö.

–Informationen finns där tydligt. Vi kör ingen marknadsföring externt, förutom att vi går ut på hemsidan och sociala medier angående utökade öppettider för att sprida ut shoppingen. Jag tycker att vi tar vårt ansvar och samtidigt är det den här balansen, väldigt många kämpar och går på knäna samtidigt som vi ska vara rädda om varandra, tufft många gånger och en känslomässig berg och dalbana.

Har ni gått ut med någon uppmaning till butikerna?

– Ja, dels att de ska se till att det är lagom med folk i butikerna och att det inte blir någon köbildning, och med tydlig skyltning. Jag tycker att majoriteten sköter det väldigt bra. Vi vet ju att det gäller att hålla i och hålla ut och göra det här så bra som möjligt. Samtidigt är det viktigt att både butiker och restauranger kan ha någon form av verksamhet och omsättning så att alla kan fortsätta även när ljuset i tunneln kommer.

Mobilia köpcentrum i Malmö.

Hur ser ni på risken för trängsel?

– Vi har gjort vår hemläxa och gjort allt vad vi kan för att undvika trängsel, både med säkerhetsbolagen och extravärdar, sen har vi också en hel del butiker som kör ”black week” eller ”black month” för att sprida ut det och för att erbjudandet ska finnas längre. Alla har tänkt till på sitt sätt och gjort kreativa lösningar.

Hur är det att hålla igång ett köpcentrum när regionen säger att man inte ska nöjesshoppa?

– Det är ju jättesvårt, samtidigt följer vi Folkhälsomyndighetens rekommendationer noga, just nu är det ju att vi får ha öppet, samtidigt har vi ju hundra aktörer som är beroende på att det kommer folk. Det är en balansgång och vi gör allt vi kan, vi har även rött grönt och gult, informerar om tider då det är bättre att besöka oss då det är färre kunder. Det gäller att kolla på hemsidan och ta till sig den informationen så att man känner sig så trygg som möjligt. Jag tror att i och med att vissa kör en helt black week istället så sprids det förhoppningsvis ut mer, vi får hoppas att alla tar sitt ansvar.

Hur är det jämfört med vanligt?

– Klart det har minskat, och det ska det göra ju, så det känns som att många tar sitt ansvar, men framför allt sprids det ut mer och är jämt fördelat och är inte de här topparna runt lunch och kväll, utan folk shoppar lite mer på förmiddagen och eftermiddagen, det är ju jättebra att de som kan går ut och gör sina ärenden på utspridda tider. 

– Vi som fastighetsägare som driver handelsplatser måste göra allt vad vi kan för att våra hyresgäster och våra kunder känner sig trygga. Det är viktigt att de som kommer hit håller avstånd, tvättar händerna och det är bra att välja sina tider och göra ärenden snabbt. Våra restauranger och butiker ska ju kunna överleva, alla vill ju kunna gå och shoppa och ta sig en kaffe eller lunch, det vill vi ju kunna även efter corona. Shoppa är ju något som vi vill alla ska tycka är trevligt och roligt.

Köpcentret Emporia har vidtagit liknande åtgärder, med ordningsvakter, bildskärmar med information, ordningsvakter som ska uppmana personer att hålla avstånd och tillfälligt kunna stänga entréer för att undvika trängsel.

Emporia.

Följ ämnen i artikeln