Ny rapport: Inga tecken på explosion vid Estonia

Publicerad 2023-01-23

Det finns inga tecken på kollision eller någon explosion som ska ha orsakat hål i skrovet på Estonia, som förliste 1994.

Det uppger Haverikommissionen i en ny rapport.

Dock konstateras igen att brister i bogvisiret gjorde fartyget sjöodugligt.

Det var i samband med dokumentären ”Estonia – fyndet som förändrar allt” från 2020 som frågan om passagerarfartygets förlisning återigen blev föremål för utredning.

Två journalister, som i dokumentären genomförde dykningar vid förlisningsplatsen med hjälp av en robot, fann då ett okänt hål i skrovet.

Detta blev starten för nya undersökningarna som inleddes sommaren 2021. I början av september i fjol dömdes journalisterna för brott mot den särskilda lagen om gravfrid vid vraket.

Under måndagen presenterade Haverikommissionerna i Estland, Sverige och Finland en preliminär bedömning av resultaten på en pressträff i Tallinn.

Slutsatsen är att det inte finns några spår av varken kollision med något annat fartyg eller flytande föremål samt inga tecken på någon explosion i bogen.

Bild från utredningen.

På felaktiga grunder

Utredarna konstaterar även att Estonias skador matchar med bergsformationerna på botten där vraket ligger, och ser därmed inte några skäl att ifrågasätta slutsatserna i den tidigare olycksrapporten från 1997.

I samband med att fartyget sjönk hamnade det på styrbords sida, men under åren som gått visar utredningens preliminära resultat att fartyget vridit på sig, och att de hål som tidigare inte varit kända, därmed blev synliga.

Vid pressträffen presenterades över 45 000 nya bilder från utredningen, samt en tredimensionell modell av passagerarfartyget som visar skadorna i relation till de hårdheter som skrovet ligger på. Utredningen konstaterar även att vraket är i dåligt skick, med allvarliga strukturella skador på skrovet.

Den nya rapporten finner också, likt den från 1997, att det funnits brister i bogvisiret. Både den svenska och den estniska haverikommissionen konstaterar att Estonia inte var sjödugligt då en besiktning av bogpartiet aldrig gjordes och att fartyget därmed var felaktigt certifierat.

– Om en sådan inspektion, enligt de regler som gäller, hade utförts hade bristerna i visirkonstruktionen kunnat upptäckas och olyckan hade troligen inte inträffat, säger Rene Arikas, chef för den estniska haverikommissionen.

Slutresultatet av utredningen kommer att presenteras 2024.

Bogvisiret bärgas i november 1994.

ANNONS