Dolt fack i lådan slukade Susannas post

Publicerad 2016-02-18

Postgången haltade betänkligt och vid en närmare besiktning hittade Susanna Gerhardsson något hon inte räknat med.

Avier, kuvert och kort hade försvunnit ner genom en liten springa i brevlådan – på botten av lådan låg en stor samling missad post.

– Det är en packe på ungefär två decimeter, säger hon.

Plötsligt dök det upp oförklarliga betalningspåminnelser och ett krav från ett inkassoföretag hemma hos Susanna Gerhardsson, 36.

– Det var konstigt, jag brukar vara noga. Jag tänkte ”är jag verkligen så här förvirrad?”, säger hon.

”En hel hög post”

I veckan inspekterade hon sin brevlåda noga och upptäckte då en liten springa och som ett ”lönnfack” längst ner i boxen.

– Jag skruvade loss två skruvar och hittade en hel hög. Det var hur mycket post som helst som jag missat. Brev, räkningar och gamla julkort, säger hon.

De äldsta försändelserna och avierna var från 2014, samma år som Susanna köpte brevlådan.

– Det tråkiga är att viktiga brev, som till exempel fönsterkuvert, lätt slinker ner där medan större saker som till exempel reklam hamnar i lådan som vanligt.

Julkortet kom aldrig fram

Brevlådans konstruktion har nu gjort så att Susanna blivit utskriven ur A-kassan och missat flera läkartider.

– En väninna i England har också blivit lite kort i tonen mot mig då ett jättefint julkort hon skickade 2014 aldrig kom fram, men det låg ju i ”slukhålet” med allt det andra, säger Susanna.

Efter att ha upptäckt postgömman längst ner kom Susanna på att hennes föräldrar har en likadan brevlåda, inköpt på Clas Ohlson.

– De hade råkat ut för samma sak och där hittade vi ännu äldre brev. Det var räkningar och andra försändelser från 2013.

Felet nu åtgärdat

Susanna berättar att varken hon eller hennes föräldrar drabbats av några värre incidenter på grund av lådornas konstruktion och den missade posten.

– Men det kan ju få tråkiga konsekvenser för människor, säger hon.

På Clas Ohlson bekräftar man att det varit problem kring den aktuella brevlådemodellen. Informationsdirektör Sara Kraft Westrell skriver i ett mejl till Aftonbladet att det var problem med de första leveranserna. Felet ska nu vara åtgärdat, enligt Clas Ohlson.

”Så snart felet uppdagades vidtog vi åtgärder och ändrade konstruktionen på brevlådan så att inte problemet ska kunna uppstå igen”, skriver informationsdirektören.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln