Här är inkörsporten till vapenmarknaden: ”70 farliga objekt i år”

Publicerad 2022-08-22

LERNACKEN. Färre insmugglade vapen och mindre narkotika är nyckeln till att få ner antalet skjutningar.

Det hävdar Vänsterpartiet som vill ge tullen ökade resurser.

– Då hade vi med största sannolikhet gjort ännu bättre resultat än vad vi gör i dag, säger Henrik Sjökvist, enhetschef på Tullverket i region syd.

Första färjan anländer från Rostock till Trelleborgs hamn. Det är oktobermorgon.

Det blåser kallt från havet när fartyget lägger till och bildäckets ramp fälls ner.

En tulltjänsteman i hamnen ser hur en silverfärgad Mercedes kör av färjan.

Hon vinkar in bilen och föraren vevar ner rutan.

– Har du något att deklarera?

– Absolut inte, svarar mannen i bilen kort.

Bilisten, märkbart stressad, säger att han varit i Hamburg, men kan inte direkt uppge hur många dagar han tillbringat i den tyska staden.

Tulltjänstemannen fattar misstankar mot den nervöse mannen. Han får kliva ur mercan.

Öresundsbron.

Bilen genomgår en fördjupad kontroll, och den initiala misstanken visar sig stämma. En sökhund, specialiserad på vapen och ammunition, markerar tydligt mot bilens instrumentbräda.

Tullen jobbar nu blixtsnabbt i sitt garage, medan bilisten väntar, helt ovetandes om hundens markering.

En undersökning med en liten titthålskamera görs och tullen upptäcker på det viset flera paket – gömda i utrymmet bakom instrumentpanelen.

Det är skjutvapen.

En revolver i kaliber .44 Magnum med patroner, sju skarpladdade halvautomatiska pistoler med tillhörande patroner samt ytterligare skarp ammunition. Efter fyndet fattar en åklagare beslut om att låta vapnen ligga kvar och förfölja bilisten då han lämnar hamnen.

Misstankar har nämligen väckts om att den nervöse chauffören endast är kurir.

– Och precis så var det, säger Henrik Sjökvist på Tullverket.

 Vissa fordon släpps igenom av Tullverkets personal vid brofästet. Andra stoppas och kontrolleras.

Ett första samtal kan avgöra

Aftonbladet träffar Sjökvist, som är enhetschef på Tullverkets kontrollavdelning i region syd, vid brofästet till Öresundsbron i Malmö.

Det är just nu full aktivitet vid brofästet. Vissa fordon släpps igenom av Tullverkets personal. Andra stoppas och kontrolleras.

– Ärendet i Trelleborg är ett bra exempel på hur det kan gå till. Från det att en enskild tulltjänsteman fattar misstanke till att man griper de misstänkta, säger Henrik Sjökvist och fortsätter:

– Den här personen träffade sedan en annan person och båda två kunde gripas. Man anträffade också en stor mängd narkotika i den andra personens bil.

Det handlade om cirka två kilo amfetamin och drygt 30 000 kronor. Männen dömdes i våras i Malmö tingrätt för synnerligen grov vapensmuggling och grovt narkotikabrott.

Påföljden blev långa fängelsestraff för båda två.

Bilarna fortsätter komma över Öresundsbron i en strid ström. Henrik Sjökvist pekar på den första linjen som bilarna måste passera.

– Där tar vi ett första samtal med chauffören. Det måste ju finnas någon form av misstanke och ofta är det det samtalet som gör att den misstanken väcks. Men det kan också finnas något uppslag eller någon underrättelseuppgift

Lite längre ner finns en större parkeringsficka, intill gränspolisens kontor.

– Det är den så kallade ”second line”, alltså den andra linjen. Där kan vi öppna upp och titta igenom fordonen lite mer och fortsätta samtalet med chauffören och eventuella passagerare.

Medan Henrik Sjökvist berättar håller två av hans kollegor på att undersöka en grå personbil. Allt i bagageutrymmet tas ut av en tulltjänsteman medan den andra samtalar med föraren som stigit ur bilen.

Väskor och plastpåsar från bilen radas upp på asfalten.

Tullen i Malmö genomsöker en av bilarna som anlänt via Öresundsbron.

En lastbil med släp stannar bredvid personbilen. Lastbilschauffören hjälper tulltjänstemännen att öppna upp sidan på släpet. Det är fullastat med läsk i olika färger och smaker.

Henrik Sjökvist fortsätter:

– Skulle misstankarna kvarstå eller till och med öka vid andra linjen, kanske efter att en hund markerat, så har vi möjlighet att ta in fordonet i kontrollhallen här borta.

– Där kan vi i princip plocka ner den i sina beståndsdelar tills vi har hittat det vi letat efter.

Inne i kontrollhallen finns en massa verktyg och teknisk utrustning. Allt man kan tänkas behöva för att plocka isär ett fordon totalt.

En lastbil kontrolleras innan den får fortsätta.

”Skulle ge bättre resultat om vi var fler”

– Södra Sverige är inkörsporten till Skandinavien från Europa. 85–90 procent av beslagen görs i den här regionen, säger Henrik Sjökvist.

Vad är det för beslag det främst handlar om?

– Framförallt är det narkotika. Under 2022 har vi hittills tagit totalt 350 kilo cannabis och 40–50 kilo amfetamin. Narkotikaklassade läkemedel har vi tagit ganska mycket också, ungefär 170 000 tabletter Tramadol.

Vapen också?

– Ja, cirka 70 stycken farliga föremål. Det kan vara knivar, batonger och skjutvapen. Det som sticker ut mest i år är nog två armborst som vi beslagtog.

Aftonbladets besök på Lernacken börjar lida mot sitt slut när några av tulltjänstemännen lämnar sina platser vid betalstationen.

Det förebereder sig för att åka till en annan plats i region Syd.

Det har kommit ett tips som betraktas som trovärdigt.

Henrik Sjökvist berättar att de är 230 operativa medarbetare som arbetar i region Syd. Om man fått mer resurser, vilket Vänsterpartiet vill, så skulle man kunna göra ett bättre jobb och genomföra fler beslag.

– Hade vi varit fler personer på plats här, så hade vi med största sannolikhet gjort ännu bättre resultat än vad vi gör i dag, säger han.