Flis från Amazonas värmer upp bostäder i Stockholm

Uppdaterad 2019-08-20 | Publicerad 2018-12-11

Här lastar det enorma bulkfartyget av tonvis med träflis från Amazonas för att värma upp stockholmarnas lägenheter.

Det brasilianska företaget som tillverkar och säljer flisen är miljöcertifierat – men anklagas samtidigt för markstölder och illegal avverkning.

– Våra leverantörer ska kunna visa att deras verksamhet inte är i konflikt med våra miljömål, säger Ulf Wikström, hållbarhetschef på Stockholm exergi.

Skövlingen av Amazonas regnskog i Brasilien eskalerar – och väntas bli än värre med den nyvalde presidenten Jair Bolsonaro som vill riva upp hindren som finns för en snabbare avverkning.

En av hamnarna för utskeppning av trävaror från Amazonas är Santana vid Amazonflodens mynning.

Där lastas träflis på stora fartyg för transport till bland annat Värtahamnen i Stockholm.

På eftermiddagen den 13 november avgick det 200 meter långa bulkfartyget ”Phoenix Rising” från hamnen Santana – med destination Stockholm och det nya bio-kraftvärmeverket KVV8 som ägs av Fortum och Stockholms stad.

Anklagas för illegal avverkning

Den brasilianska anläggningen ägs av företaget ”Amapá Florestal e Celulose” som enligt en ny rapport från miljöorganisationen Amazon Watch anklagas för markstölder och illegal avverkning i syfte att kunna odla eukalyptus som sedan malas ner till flis.

Enligt Amazon Watch har federala åklagare inlett tretton olika utredningar mot bolaget, trots flera miljömärkningar som bolaget presenterar på sin hemsida.

Av rapporten framgår att anläggningens ägarbolag Amcel har nära affärskontakter med Fortum, som köper in stora mängder flis också till liknande anläggningar i Frankrike och Tyskland utöver Sverige.

Tre veckors resa

Hållbarhetschefen på Stockholm exergi, till hälften ägt av Fortum, uppger att det är bolaget Amcel som sålt och producerat fliset som transporterats till Stockholm.

– Biobränslet kommer från ett eukalyptusplantage i Brasilien som är certifierad enligt Forest Stewardship Council, FSC. Det är en internationell medlemsorganisation som arbetar för att världens skogar ska brukas ansvarsfullt. Det innebär bl a att produktionen inte får leda till skövling av skyddsvärd skog, säger hållbarhetschefen Ulf Wikström.

I presentationer av det nybyggda bio-värmeverket KVV8 i Stockholm framhålls att biobränslet främst ska komma från flishamnar kring Östersjön vilket innebär restider på någon dag.

Energieffektiv transport

För ”Phoenix Rising” som fraktade flis från Brasilien till Stockholm blev det i stället en färd över Atlanten som tog dryga tre veckor, enligt öppet tillgänglig fartygsdata.

– Man kan förundras över hur det kan vara vettigt att transportera biobränsle så långt bort ifrån men stora fartyg är ruskigt energieffektiva och det blir minst lika bra som en lokal transport kan bli, säger Ulf Wikström på Stockholm exergi.

– Vi är en så stor aktör att vår biobränsleförsörjning behöver ha en större geografi, annars skulle vi dammsuga hela Sverige på biobränslen.

I det aktuella fallet säger han att det handlar om 40 000 ton flis vilket gör att man får med sig 10 gånger mer än vid leveranser från östersjöstaterna.

Om att Stockholm exergi handlar med Brasilien vars regnskog är hårt ansatt just nu säger Ulf Wikström:

– Vi följer det väldigt noggrant och har just nu en diskussion om det här föranleder några ökade insatser och om vi ska skärpa kontrollen.


Så tipsar du Aftonbladet

Tipsa! är det enklaste och snabbaste sättet att skicka tips, bilder och video till oss.
Du når redaktionen dygnet runt via knappen Tipsa! i Aftonbladet-appen. Du kan också ta kontakt med oss på andra sätt.
Mejl: tipsa@aftonbladet.se
SMS/MMS: 71000
Tipstelefon: 08-411 11 11
Har du ett känsligt tips: Kontakta oss genom Secure Drop
Tänk på detta vid en nyhetshändelse: Var aldrig i vägen för räddningspersonal eller polis. Utsätt inte dig själv eller andra för risker. Tänk på den personliga integriteten. Var inte för närgången utan håll dig på behörigt avstånd.