”Slår hårt mot oss som hamn”

Av: Robert Rosén

Publicerad:
Uppdaterad:
Lugnet före stormen. I april väntas hamnen i Malmö få stora utmaningar på grund av coronasmittan.
Foto: Robert Rosén
Lugnet före stormen. I april väntas hamnen i Malmö få stora utmaningar på grund av coronasmittan.

Hamnen i Malmö har än så länge bara stängt ner sin kryssningsterminal och bilfärjorna till Tyskland går ännu.

Snart väntas dock färre nybilstransporter anlända och RoRo-trafiken minska.

– Det är under april vi ser utmaningarna komma, skriver Ulrika Prytz Rugfelt, PR- & Corporate Communications Manager på Copenhagen Malmö Port.

Den globala coronapandemin har i Malmö börjat mynna ut i flera konkurser. En bransch som drabbas hårt av att företag internationellt kryper på knäna och att länder i princip valt att stänga ner är hamnarna.

I Malmö ägs hamnen av Copenhagen Malmö Port AB (CMP). Än så länge har de enbart behövt stänga ner kryssningsterminalen, men hårdare tider är att vänta framöver.

– Det är ingen tvekan om att det här kommer slå hårt mot oss som hamn. Det som är utmanande är ju faktiskt att det är svårt att förutse både djupet och framför allt längden på krisen. Vi bedömer nedgångar i princip i alla segment under den närmaste tiden, skriver Ulrika Prytz Rugfelt, PR- & Corporate Communications Manager på CMP, i ett mejl till Aftonbladet.

Då bilfabriker runt om i Europa har stängt ner till följd av coronakrisen kommer de kommande veckorna innebära en markant nedgång av nyproducerade bilar som kommer in i Malmö Hamn.

Volymnedgångar inom kort

– Det påverkar naturligtvis hanteringen av bilar i hamnen. Vidare har RoRo-trafiken i Malmö exempelvis än så länge inte påverkats i så stor utsträckning ännu, men bedömningen är att volymnedgångar märks även här inom kort. Det är under april vi ser utmaningarna komma. Kryssningsverksamheten har helt stannat upp och det är oklart hur resten av säsongen ser ut, skriver Prytz Rugfelt.

För att möta de utmaningar som hamnen står inför behöver de sänka sina kostnader och ”optimera bemanningen”. Exakt hur detta ska ske är dock ingenting företaget utvecklar i mejlkonversationen men någon personal har varken permitterats, varslats eller blivit uppsagd än.

I hamnen har man än så länge kunnat förhindra en coronaspridning och arbetet för att det ska förbli så liknar i mångt och mycket samhället i övrigt. Arbetsteamen på terminalerna försöker de hålla i mindre grupper, de som kan arbetar hemifrån och det görs inga tjänsteresor.

Omedelbar karantän tillämpas

Dessutom sätts alla som varit utomlands i omedelbar karantän.

Hos oss har vi också tillämpat regeln att man också sätts i karantän om någon i familjen visar på förkylnings- eller influensaliknande symptom. Allt för att kunna bemanna terminalerna på bästa sätt med friska personer. Vår driftspersonal på terminalerna spelar en helt central roll för att hamnarna ska kunna vara öppna och är också en förutsättning för att regionen ska fungera.

Åtgärderna CMP infört ser likadanta ut i Malmö och Köpenhamn. Däremot kommer nedgångarna i terminalerna ser olika ut. Kryssnings- och containerverksamheten är större i Köpenhamn medan bil- och RoRo-verksamheten är större i Malmö.

Publicerad:

ANNONS

Storsäljare

Malmö

Köp en deal, spara upp till 90%