Fortsatt kaos med andra dosen i Stockholm: ”Blir förbannad”

Uppdaterad 2021-05-18 | Publicerad 2021-05-17

Trots regionens nya system – kaoset med bokningarna för att få en andra dos vaccin fortsätter i Stockholm.

Flera vittnar om uteblivna sms för att boka tid och att det är omöjligt att boka när det utlovade sms:et väl har kommit.

– Man blir ju nervös över att inte få tid innan intervallet går ut. Vi har varit isolerade i över ett års tid, ska vi behandlas så här? frågar sig Björn Sundström, 74.

Aftonbladet har i flera artiklar rapporterat om problemen för dem i fas 2 i region Stockholm som fått sin första dos och som nu behöver boka in sin andra, som behövs för att få ett stärkt skydd mot covid-19. Problemen gäller framförallt dem som har fått Pfizer eller Modernas vaccin och som tog den första dosen på en vaccinationsmottagning, alltså inte på en vårdcentral.

Folkhälsomyndighetens rekommendation är att den andra dosen Moderna ska ges efter fyra till sex veckor och Pfizers efter tre till sex. I Stockholm försöker regionen hålla intervallet sex veckor.

I början av maj meddelade regionen att ett system för personerna att boka den andra dosen inte var klart än. Den 11 maj kom sedan beskedet att ett system fanns på plats: de som väntar på en andra dos ska nu få ett sms mellan en till två veckor innan intervallet har gått ut, och då kunna boka en tid i appen ”Alltid öppet”.

”Det är helt omöjligt”

Men många har hört av sig till Aftonbladet och berättat att de fortfarande inte kan boka in sin andra dos.

En av dem är Björn Sundström, 74, från Tullinge utanför Stockholm. Tidsintervallet för honom går ut om några dagar.

– Jag fick ett sms om att jag nu kunde boka tid i appen, men det är helt omöjligt, det finns inga tider. Vi kollar varenda kvart. Man blir ju förbannad, säger han.

Andra läsare har hört av sig till Aftonbladet och berättat att de trots att det bara är en kort tid till de rekommenderade sex veckorna inte ens har fått det utlovade smset.

Thyberg: Kan få tid med kort varsel

Vaccinsamordnaren i region Stockholm, Magnus Thyberg, påpekar att de som nu ska få dos två inte konkurrerar om tider med dem som vaccineras i fas 4. De som inte lyckas boka en tid via appen. Den som närmar sig sex veckors-intervallet uppmanas ringa regionens telefontjänst som de själva säger kommer öppna ”inom kort”.

Men flera säger till Aftonbladet att de har ringt till telefontjänsten och där inte får någon hjälp.

Magnus Thyberg säger att han än så länge inte har hört om fall där personer tvingats vänta längre än det rekommenderade intervallet.

– Det är ingenting som jag har hört om hittills.

– Man kan känna sig trygg med att vi har doserna registrerade och har koll på de här tiderna. Man kan känna en trygghet i att man får dos två, säger Magnus Thyberg.

”Följer Folkhälsomyndighetens rekommendation”

Flera läsare har också hört av sig till Aftonbladet och berättat att de fått besked från sin mottagning om att det går bra att vänta upp till 12 veckor med att få sin andra dos Pfizer. Magnus Thyberg säger sig inte känna till att detta sker.

– Jag känner inte till de fallen och vad de har kommunicerat, så det kan jag inte svara på.

Han påpekar att regionen fortsatt följer Folkhälsomyndighetens rekommendation om intervallen på max sex veckor. Han tillägger samtidigt att:

– Rent medicinskt ser vi inte att ett längre intervall är problematiskt. Men vi arbetar med inriktningen sex veckor och det är det kallelserna bygger på.

Nu får folk besked om att det är sex veckor som gäller, och de känner sig stressade och frustrerade när den tiden håller på att löpa ut. Varför kan ni inte gå ut och säga att ni inte anser att det finns någon medicinsk risk med att vänta längre än sex veckor?

– Vi försöker verkligen tydliggöra att det medicinskt inte är någon risk, men samtidigt så är vår inriktning att följa Folkhälsomyndighetens rekommendation om sex veckor. Vi har ingen annan inriktning än det.

Känner du att ni behöver kommunicera det tydligare med tanke på att många känner sig stressade och oroliga?

– Vi har inte bestämt något sådant, vår inriktning är att vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer i det här.

Magnus Thyberg säger sig överlag vara nöjd med hur regionen hanterat bokningarna av dos två, med undantag för hur informationen om den hanterades vid den första dosen.

– Jag tror att det är en bra lösning som vi har satt i sjön. Men det är såklart olyckligt att vi inte kunde ge information redan när man gav den första dosen om hur bokningen av dos två skulle gå tillväga. Men vi har utvecklat den här lösningen och gjort det tydligare sedan dess, säger Magnus Thyberg.

ANNONS