Så avgör Facebook det amerikanska valet

Publicerad 2020-10-25

LOS ANGELES.

Netflix-filmen ”The social dilemma” skulle kunna vara en skräckfilm från Hollywood.

Men det är en dokumentär om de mörka sidorna av sociala medier.

Den visar hur Facebook avgör det amerikanska valet.

Vartenda oskyldigt litet klick du gör, varenda like, varenda liten tumme upp eller smiley-symbol du ger på nätet, övervakas, analyseras och registreras.

– Man noterar inte bara vilka bilder du tittar på utan även hur länge du ser på dem, säger entreprenören Jeff Seibert som sålde sitt it-bolag Crashlytics till Twitter.

Också vad du ägnar dig åt på nätet, var du gör det och på vilken tid du gör det, snappas upp, bearbetas och säljs sedan till företag och organisationer, oavsett i vilket syfte informationen ska användas.

Det är just de här uppgifterna, och vad det i förlängningen leder till, som får Harvardprofessorn Shoshana Zuboff att i dokumentären utbrista:

– Sociala medier borde förbjudas.

Tidigare chefer slår larm

Kritik mot sociala medier är inget nytt. Det som är sensationellt i ”The social dilemma” är att varningen kommer från en rad tidigare högt uppsatta chefer inom Google, Facebook, Twitter, Tiktok, Instagram, Youtube och en rad andra sociala medieplattformar.

– När företagens egna forskare håller med om det som sägs är det dags att ta det på allvar, säger den amerikanske internetpionjären Jaron Lanier, som sålt ett it-bolag till Google och jobbat för Microsoft.

I dokumentären är han och hans kollegor extremt kritiska till den värld de har varit med och hjälpt it-jättarna att skapa.

– Om vi fortsätter på den inslagna vägen de närmsta 20 åren förstör vi antagligen vår civilisation. Vår okunnighet gör att vi inte klarar klimatförändringarna. Vi kommer att degradera världens demokratier till några få några få dysfunktionella autokratier som ödelägger världsekonomin, säger Lanier.

– För mig är det existentiellt.

”Du blir beroende”

Somliga tycker att kritiken är för enkelriktad.

– Jag är chockerad över att så många köper att sociala medier ensamt är ansvarigt för alla fel i samhället, skriver debattören Casey Newton i The Verge.

Men att Lanier och hans kollegor målar allt i svart handlar ytterst om it-jättarnas manipulation.

– Facebooks fundamentala design är en affärsmodell som gör dig beroende. Den erbjuder sedan en tredje part en väg till dig och den parten kan då ändra din uppfattning utan att du inser det, säger Lanier.

Det sker med hjälp av it-jättarnas algoritmer. Googlar två personer med skilda politiska åsikter ett ämne kommer personerna att få olika svar baserade på vad de tidigare gjort på nätet. Den som gillar sidor med liberala värderingar får mer av det, den som söker på konservativt innehåll styrs mot sådana sidor.

Ökad polarisering

Men för att personerna ska stanna kvar på nätet och tillbringa än mer tid framför skärmarna är algoritmerna skapade att hela tiden skruva upp temperaturen. 

Personerna ser samtidigt inget av den andra sidans motargument och kan till slut inte förstå att andra inte ser ämnet exakt som de ser det själva.

Det leder till ökad polarisering.

– Det jag jobbade med ledde till det, bekräftar dataingenjören Guillaume Chaslot som varit med och tagit fram vilka videor på Youtube som ska hamna i flödet hos användarna.

Demokraternas presidentkandidat Joe Biden.

Sprängstoffet i påverkanskampanjerna bevisas av den så kallade ”Pizzagate”, en sanslös konspirationsteori om en pedofilgrupp som skulle ha letts av Hilary Clinton – från en pizzakällare i Washington DC.

Att beställa pizza från restaurangen skulle ha varit kodord för att beställa ett traffickingoffer.

– Facebook och Youtube började styra konspirationsteoretiker mot pizzagategrupper. Det slutade med att en man dök upp med vapen för att befria barn i källaren, säger Renee Diresta, forskningschef på Stanford internet obeservatory.

”Ett hot mot nationen”

1994 hade nästan hälften av amerikanerna både demokratiska och republikanska värderingar. En motsvarande undersökning 20 år senare visade att man dragits i varsin inriktning – att politiska värderingar i allt högre grad knutits till partierna.

2017 var splittringen tydlig. Färre amerikaner än någonsin delade värderingar med båda partier. I stället valde alltfler ytterkanterna.

I dag säger en tredjedel av republikanerna att demokraterna är ett hot mot nationen. Fler än en fjärdedel av demokraterna säger samma sak om republikanerna.

Med tanke på att 70 procent av amerikanerna är aktiva på Facebook är det lätt att förstå kraften i påverkanskampanjer. Det blir inte mindre väsentligt eftersom 43 procent av amerikanerna har Facebook som primära nyhetskälla.

Det är därför den amerikanska valkampanjen knappt förs på tv längre. Nu är det på nätet, i telefonerna, där reklamen gör mest nytta.

Drömverktyg för diktatorer

En genomsnittlig amerikan trycker, sveper, klickar och tar på sin mobil 2 617 gånger – varje dag.

– Tänk på vad Facebook skulle kunna göra i händerna på en diktator. Den som vill kontrollera ett folk har aldrig tidigare haft ett sånt effektivt verktyg, säger riskkapitalisten Roger McNamee.

Säkerligen är det ett av skälen till att Donald Trump sedan 2019 köpt annonser på Facebook och Google för ner mer än 1,5 miljarder kronor. Motsvarande siffra för Joe Biden är 800 miljoner kronor.

Båda lägren varnar för kaos i USA om motståndaren vinner den 3 november.

Risk för inbördeskrig

I en undersökning svarar en tredjedel av de tillfrågade att USA inom de närmsta fem åren kan drabbas av inbördeskrig.

– Teknologin har möjlighet att ta fram det sämsta i samhället, säger Tristan Harris, före detta chef på Google.

I ”The social dilemma”, som regisserats av Jeff Orlowski, är han en av huvudfigurerna.

Tristan Harris jobbade tidigare på Google men är i dag en av tech-jättarnas hårdaste kritiker.

Historien med argument mot sociala medier utspelas mot en bakgrund av en påhittad familj beroende av skärmar fyllda med manipulativt innehåll. Det serveras av hänsynslösa algoritmer personifierade av skådespelaren Vincent Kartheiser, mest känd som reklammannen Pete Campbell i tv-serien ”Mad men”.

I en intervju säger Harris att han hoppas att ”The social dilemma” ska väcka samhället på samma sätt som Al Gores oscarsbelönade miljödokumentär från 2006, ”An inconvinient truth”, gjorde.

– Vi byggde de här sakerna, säger han om de sociala medieplattformarna.

– Vi har ett ansvar att ändra dem.

PODD Det blir stora skillnaden om Biden vinner valet

Aftonbladet Daily pratar om USA-valet med Nivette Dawod.

 
Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på Lyssna-knappen

ANNONS