Strul med kortbetalning på Skandiabanken

Publicerad 2015-07-31

Kortbetalningar har strulat för många av Skandiabankens kunder. Hundratals personer har hört av sig till banken under fredagen.

Vid 14.00-tiden uppstod tekniska problem på Skandiabanken, vilket gjorde att flera kunder inte kunde betala med kort. Kunderna fick meddelandet "Medges ej" när de skulle göra ett kortköp.

Omkring 200 personer har hört av sig till Skandiabankens kundservice, enligt presstalespersonen Maria Sannemalm.

– Det gäller inte alla kunder men en del av dem är drabbade. Det är problem med både kortköp och uttag. Vi beklagar verkligen det här och det pågår ett intensivt arbete med att felsöka och lösa problemet, säger Maria Sannemalm.

Har strulat tidigare

Flera irriterade kunder har hört av sig på Skandiabankens Facebooksida. Många påpekar att det har varit problem med kortbetalningen flera gånger på sistone.

– Vi gjorde ett byte av vårt banksystem i våras, eftersom det behövde moderniseras. Efteråt har det varit en del problem. Vi gjorde det för att modernisera och är helt övertygade om att det var bäst att göra så. Men det är så klart inte bra när det uppstår problem, säger Maria Sannemalm.

"Vi förstår att kunderna är sura"

Strax efter klockan 16.00 meddelade Skandiabanken att problemet är löst. Då hade redan ett 20-tal kunder skrivit på Facebooksidan. De irriterade kunderna berättar om jobbiga situationer när de blivit stående i kassan i affären med ett kort som inte fungerar.

– Vi förstår det och har full respekt för att de är sura. Det är inte roligt när man ska stå och betala och så fungerar inte kortet fast det finns pengar på banken. Det ska självklart inte vara på det sättet, säger Maria Sannemalm.

Följ ämnen i artikeln