Studie: Alla skolbarn inte lika välkomna

TT

Publicerad 2020-05-08

Svaren från skolorna visade att barn utan diagnos i högre grad var välkomna att komma på besök än barn som i mejlet från forskarna påstods utredas för adhd eller ha diabetes typ 1. Arkivbild.

I en ny studie ser forskare tendenser till skoldiskriminering av barn med adhd och diabetes typ 1, rapporterar SVT Nyheter Småland.

I mejl till 2 000 skolor utgav sig forskare för att vara mammor till barn som skulle börja förskoleklass och frågade om det fanns plats på skolan och möjlighet att komma på besök.

Svaren från skolorna visade att barn utan diagnos i högre grad var välkomna att komma på besök än barn som i mejlet från forskarna påstods utredas för adhd eller ha diabetes typ 1.

Sämre möjligheter

Skillnaden var större i svaren från friskolor än kommunala skolor.

– Barn som har adhd och diabetes typ 1 har lite sämre möjligheter att komma till skolor och besöka dem och få information än barn som inte har de här diagnoserna, säger Mats Hammarstedt, professor i nationalekonomi på Linnéuniversitet, till SVT.

Han är medförfattare till studien som getts ut som ett så kallat working paper på Institutet för näringslivsforskning.

– Adhd tycks värre än diabetes och pojkar tycks komma sämre ut än flickor, säger Mats Hammarstedt.

Totalt blev 49 procent av barnen utan någon diagnos erbjudna att komma och besöka den kontaktade skolan medan motsvarande andel bland barn med adhd och diabetes typ 1 var 40 respektive 45 procent.

Enligt undersökningen fick 53 procent av barnen utan diagnos en inbjudan att komma hälsa på i tillfrågade friskolor, men bara 33 procent av barnen som sades utredas för adhd.

Får inte sortera

Samtidigt fick 22 procent av barnen utan diagnos positivt besked om plats i de tillfrågade friskolorna, men bara knappt 11 procent av de barn som påstods utredas för adhd.

Även i svaren från kommunala skolor fanns liknande skillnader, men de var inte statistiskt signifikanta.

Ulla Hamilton, vd för friskolornas riksförbund, säger till SVT att det kan finnas olika förklaringar, bland annat en rädsla för kostnader. Hon betonar att skolorna enligt lag inte får sortera elever.